Přeskočit na hlavní obsah

Homilie svátku sv. Rodiny C

Přiznám se, že svátek sv. Rodiny byl pro mne dlouho problém. Snad proto, že když ho rozebírají různí kazatelé, vždy mluví o tzv. tradiční rodině. Tedy tradiční ve smyslu 2. pol. 20. stol. Tatínek, maminka, 2-5 dětí, ale ve skutečnosti tak 2-3. V kostelích se mluvilo o tom, jak ideální je, aby byla maminka v domácnosti (ale to zvládaly jen ty mnohadětné rodiny).

Ve škole, masírováni socialistickou propagandou, vypadal obraz rodiny vlastně hodně podobně: tatínek, maminka, 2-3 děti. Tatínek dělník a maminka údernice, nejlépe obsluhující jeřáb, či rolnice překračující dodávky mléka (kravského) o 200 %. Většina rodin mých spolužáků se jakž takž do tohoto modelu vešla. Mělo to své mouchy: v rodině jedné kamarádky byl tatínek despota, který týral celou rodinu. Jeho žena se de facto udřela a brala své časné umírání jako vysvobození. V rodině další kamarádky ze školy byl již starší tatínek tak trochu neviditelný, buď byl na směně, nebo po směně spal, takže hrát u nich doma jsme si musely potichoučku jako myšky. Jinak by lítala ostrá slova nebo po zviditelnění se tatínka i facky.

Moje rodina se vymykala. Byly jsme babička, maminka a já. Vcelku průšvih a do určité míry stigma. Babička pak zemřela, když mi bylo 5. Jasně, že jsme museli fungovat jinak, než ostatní rodiny. Také jsem to schytala v kádrovém posudku na konci ZŠ. „Pochází z rozvrácené rodiny“, psalo se. Moje máma trvala na tom, aby to přepsali na „z neúplné“. Povedlo se. Ale rozhodně to bylo celé podezřelé.

Někdy v r. 1977 se neúplné rodiny začaly tématizovat. Objevila komedie Jak vytrhnout velrybě stoličku, která popisovala také nestandardní rodinu. A záhy poté seriál Tajemství proutěného košíku, kde se toto téma řeší hned na několikrát – dítě vyrůstající u babičky, rozvod, náhradní tatínkové… Jasně, byla tam patrná tendence obnovit ten řád správné rodiny, který se prezentoval jako neměnný, ale…

Když jsem se o mnoho let později ponořila do genealogických výzkumů, došlo mi záhy, že předkládané modely nejsou ani neměnné, ani tisícileté… Kolem roku 1830, tedy nějakých 200 let zpátky, vypadala typická rodina tak, že byla většinou čtyřgenerační: dědeček či babička, případně oba, otec a matka a mnoho dětí. Často v době, kdy se páru narodilo poslední dítě, měl jejich nejstarší potomek již také své dítě. Pod jednou střechou často žilo 10-15, i více lidí. Počet dětí v rodin se snižoval až o 100 let později, ve 30. letech 20. století, na ty v průměru 2-3. Někde tam se také měnilo to, že dospělí potomci odcházeli pryč a často i dědeček a babička bydleli jinde. Nu, a kdybychom se podívali dále do minulosti, třeba k roku 1650, zjistili bychom, že pro malé vesnice platilo, že to byla jedna širší rodina, provázaná komplikovanými vztahy vzájemné sňatkové politiky. Každý tu měl haldu strýců a tet, bratranců a sestřenic, a pokud ne tohle, tak se další pouta vytvářela vzájemným kmotrovstvím. I tehdy se stávalo, že občas nějaká neprovdaná dívka přišla „do neštěstí“, a i když byl otec v matrice neuveden, celá vesnice jaksi věděla a někdy i tlačila, aby se postaral. Stejně tak nebylo řídkým jevem, že si ovdovělou mladou ženu s dětmi vzal její vyženěný strýc. Děti s postižením a svobodní synové či dcery zůstávaly v rodině a někdo se o ně staral, dokud bylo potřeba… Tohle mne naučila genealogie.

Vedení skautského oddílu v letech 1998 až 2011 mi ukázalo další proměnu rodiny. V oddíle byly děti ve střídavé péči, další kluk byl v péči dědečka, jiný poté, co jeho matka vážně onemocněla, vyrůstal s otčímem… zase to byly různé a hodně barevné modely toho, co je to rodina. Který z nich je ten správný?

Vrátíme-li se k evangeliu, tak ta Ježíšova rodina požadavky na tu tzv. tradičnost rozhodně nesplňuje. Ježíš je nemanželský (a jak by mohla Maria dokázat, že se někde „nespustila“, kdo by věřil povídačkám o andělu), Josef byl vnímám trochu jako ten hodný trouba, co to vzal na sebe… Této věci si byl vědom třeba básník Lermontov a utrosil o tématu pěkných pár veršů…

Pokud nebudeme evangelia příliš teologicky ohýbat, byli v Ježíšově rodině další polorodí sourozenci – Jakub, Josef, Šimon a Juda. A bezejmenné sestry. Byl tu strýc Zachariáš s Alžbětou a bratrancem Janem. Ten Jan byl, nu, mírně řečeno, divný. Jeho otec Zachariáš kvůli němu před jeho narozením oněměl, i to je samo o sobě podezřelé. A potom Jan provádí v dospělosti hodně divné věci. Kdo by s ním chtěl bydlet pod jednou střechou?

Přímo dnešní text vypráví, že i Ježíš byl v pubertě nesnesitelný. Stejně jako všichni puberťáci. A když dospěl, vztah se sourozenci měl daleko do ideálního soužití. Jeho rodina soudila, že jim dělá ostudu, protože porušuje pravidla, jak má vystupovat správný rabbi. Vnímají ho trochu jako toho, kdo k nim nepatří, kdo je v jejich spořádané rodině přespočet. Bez něj by to byla harmonie a idyla.

Pokud to celé shrneme, dojdeme k tomu, že žádná rodina není tradiční. A to jsme nemluvili o době patriarchů, kdy bylo normální mít pár manželek a k tomu několik konkubín. Opusťme proto kategorii tradiční rodiny jednou provždy.

Tento svátek by měl oslavovat každou rodinu: malou, velkou, neúplnou, s více tatínky či maminkami, s dětmi či dokonce bez dětí. Měl by být oslavou rodiny v širším slova smyslu: tedy nejen té pokrevní a široké, ale i rodiny v přeneseném smyslu. Tedy každého smysluplného společenství, které tvoříme, abychom po této zemi neklopýtali sami. V neposlední řadě je tento svátek oslavou Boha: Boha, který nesedí a nedělá si statistiku, zda se vejdeme do nějaké vymyšlené škatulky. Je oslavou Boha, který zve každého z nás do tajemství Trojice. Do účasti na Jeho bytí. Boha, který neřeší podružnosti, ale bez rozpaků nás nazývá syny a dcerami. Přijměme tedy Jeho pozvání stávat se jednou velkou rodinou. Amen.

-----------------

Texty: 1 S 2,18-20.26; Ko 3,12-17; L 2,41-52

29.12.2024 kaple Máří Magdalény

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pseudo-zbožnost

Po opravdu hodně dlouhé době jsem se ocitla na bohoslužbě „konkurenční“ římskokatolické církve. Bohoslužba to byla pěkná, i když byl všední den a zrovna tady se nekázalo. Co by také mohl člověk očekávat víc na skoro venkově kdesi v kopcích? Místní osazenstvo tvořilo podivnou směs lidí otevřených a lidí, kde jsem si nebyla vlastně jistá, kam je zařadit. Na první pohled se mi jejich prožívání bohoslužby jevilo celkem vzdálené. Šok na mě čekal poté. Už jsem pozapomněla, že lidová tvořivost může proniknout i do prožívání doby po liturgii a že dokáže plodit prapodivné pseudo-liturgické útvary. A tak místní, místo toho, aby se po bohoslužbě radovali z blízkosti Boží, z Božího jemného doteku a z pozvání ke Kristovu stolu, zaklekli a už to jelo! Nemám nic proti Zdrávasu (ač to není můj šálek čaje), ale orodování „za nás hříšné“ mi přišlo jako něco, co se de facto bije s radostí, vděčností a pocitem přijetí, který tak nějak s eucharistií souvisí. To však nebylo vš...

Střípky: Rok a den 2

Probouzím se velmi časně. Předjarní, uplakané ráno. Bude mi chvíli trvat, než se rozhýbám k životu, ale to už tak je pár let. Vždycky se těším, až ranní rutina dospěje k bodu „kafe“, protože to už trochu vnímám. Do té doby jedu na autopilota. Teď je tu čas na přemýšlení… Od toho léta, kdy se mi něco možná začalo dostávat pod kůži, se nic nedělo. Tedy… covid zuřil s podzimem dál. Dostihl někdy i mne. Ano, byla to zlomová zkušenost. Možná nějak jinak. Možná jen vědomí, že v těžkých chvílích by nikdo neměl být sám. Nejsem ani charitativní, vlastně ani ukecaný typ. Ale s mnoha lidmi jsem, když mi bylo aspoň trochu dobře, povídala. Co taky v nemocnici dělat, že? Povídání vůbec ne o víře, spíš o nich samých, o jejich úplně obyčejných a strašně všedních, až banálních věcech. Mluvit o víře mám trochu ostych. Víc od chvíle, kdy jsem zažila na vlastní oči situaci, kdy k těžce umírajícímu člověku, zdaleka ne smířenému se situací, napochodoval jistý věřící suv...

Rok a den (skoro)

Tak je to dnes, 10. srpna, přesně 363. den od mého svěcení. Tu dnešní vavřineckou pouť si užívám jinak. Z „druhé“ strany oltáře a s tím, že nejsem naštěstí, žádnou z hlavních postav. Co ten rok přinesl? Povídali jsme si o tom, zda je člověk při vlastním svěcení mentálně trochu mimo, nebo jak to je. Pro mne to jáhenské bylo spíš zostřeným soustředěním se na dění. Jednotlivé okamžiky mám v paměti navlečeny za sebou jako korálky. Tohle svěcení bylo víc záležitostí farnosti a taky zde bylo víc přátel. Emocí, která mne provázela bohoslužbou, bylo trochu napětí, trochu zvědavost, trochu ostych – do čeho jsem se to zase „nechala uvrtat“. Vzápětí přišla radost a tak potom vydržela několik měsíců. Někde v půli prázdnin jsem si toužila někam zalézt a trochu si to všechno ještě jednou přeříkat. Nešlo to. Ale moc mi pomohl Týden duchovní obnovy. Indiánský Mesiáš se jako jiný hermeneutický klíč k evangeliím nějak setkal s mým životem. Hledání opravdovosti a autentic...