Přeskočit na hlavní obsah

Kázání na pouti ke sv. Medardu

Medard není jméno, které bychom dávali svým dětem, přesto je u nás známý a populární. Asociace je jasná, Medard je přes počasí. Dokonce tak moc, že po něm pojmenovali jeden z numerických modelů. Ale Medard jako historická postava zas tak moc nikomu z nás neříká. Možná proto, že je to tak dávno… kam ani paměť pořádně nedosáhne. Jsme odkázáni na legendy. Vždyť toho jinak o přelomu 5./6. stol. na franském území moc nevíme.

A ty nám říkají, že pocházel z bohaté franské šlechty. Měl určitě nějaké sourozence, legendy nám zachovaly jméno bratra, který také dosáhl pověsti svatosti. A legendy také vyprávějí o tom, jak se Medard ku počasí dostal. V chlapeckém věku jej zastihla venku zuřivá bouře a v té chvíli se nad něj snesl obrovský orel, který ho roztaženými perutěmi chránil před deštěm. A tak se stal Medard svatým odborníkem přes počasí. Byl v tom sice vcelku nevinně, ale to se tak už stalo mnoha svatým. Zkrátka mu byl přidělen nebeský patronát, protože i v tom vzýván světců v různých okolnostech je třeba mít pořádek.

Zamýšleli jste se, kde se tento koncept vůbec vzal? My to vlastně pořádně nevíme. Ale spojilo se tu víc věcí dohromady.

Antická koncepce patronátu jako ochrany a péče o někoho. To tehdejší společnost znala.

Lidová víra, podporovaná právě legendickými vyprávěními, že v životě světců se to zázraky jen hemží (btw na tohle jsou přeborníky keltští světci, co ti dokázali!)

Představa, že pokud se udála ta mimořádnost v nějaké konkrétní oblasti, má ji asi dotyčný „zmáklou“ a tedy mu ji lze přihodit do referátu.

Takhle se tedy stal Medard patronem nejen počasí a věcí s ním spojených – dohlíží na sedláky, sládky a vinaře, ale také patronem zlodějů. Protože každý má přece nárok na ochranu. K tomuto patronátu také nepřišel jak slepý k houslím, ale tak, že je o něm vyprávěno, že již od dětství projevoval útrpnost a milosrdnou lásku. Rád rozdával potřebným a jeho rodina ho v tom podporovala. Byli srozuměni s tím, že Medard má citlivé srdce vůči bližním. Měl je citlivé dokonce i vůči zlodějům. Jedno z legendických vyprávění říká, že jistý zloděj se rozhodl Medardovi ukrást úly. Zcela nepřekvapivě se včely naštvaly, vyrojily se a dle podání stíhaly zloděje tak dlouho, až se v zoufalství běžel Medardovi přiznat a poprosit ho o odpuštění.  Zabralo to a včelky se pokojně vrátily domů. Podobná historka se vypráví i o zloději, který zcizil Medardovi krávu. Zvonec na jejím krku zvonil tak dlouho, dokud nebyla zjednána náprava. V tomto případě to však skončilo tím, že Medard krávu nešťastníkovi daroval. Nu, raději na to nebudeme spoléhat, ne každý, koho bychom chtěli ošidit, je jako Medard.

Skutečností však je, že se Medard dokázal postavit i mocným v případě, že se dopouštěli bezpráví. Jsou zaznamenány jeho kontroverze s králem Chlotarem, jedna ohledně drancování dobytého území, další ohledně osudu zapuzené Chlotarovy manželky. Medard ale musel být víc, než jen suchý moralista. Biskupského svěcení se dočkal již ve velmi pokročilém věku, bylo mu snad již 70 let (na tehdejší dobu spíš zázrak, že se tolika let dožil). Svou diecézi vedl dalších 10 let a když umíral, král, který to od něj několikrát pěkně schytal, se s ním přišel rozloučit a vyžádal si povolení, aby místo v biskupském chrámu, směl Medarda posléze pohřbít v královském sídle. Králův syn Sigisbert později založil nad Medardovým hrobem opatství. Na území Francie najdeme kostely a kaple Medardovi zasvěcené, u nás to je naopak nic moc, v současnosti existuje na našem území pouze kaple v Sudicích u Třebíče. To, že se scházíme nyní a tady, je tedy svým způsobem kuriozita.

Jenže kuriozity samy jsou sice zábavné, ale pro život víry nestačí. V čem nás tedy Medard může inspirovat? Třeba abychom viděli v každém člověku (i v tom, kdo zrovna teď nejedná čítankově) nějaký potenciál, nesoudili druhé příliš rychle a třeba je i vyslechli a podívali se na situaci jejich očima. Zároveň však třeba i tím, nebát se říkat pravdu, i když není úplně příjemná. Tohle dvojí by však, stejně jako u Medarda, mělo zůstat pohromadě. Může nám být inspirací i v tom, že byl opravdovým patronem, tedy tím, kdo se zajímal o místo, kde žil, o lidi tam. I my se můžeme nějak angažovat tam, kde žijeme, ve vztazích s lidmi kolem nás, v rámci práce, bydliště, města… Můžeme se učit nejen předpovídat zda bude pršet, ale vnímat i trendy své doby a pak zde být jako opora pro druhé. K tomu nám dopomáhej Bůh a svatý Medard. Amen.     

 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pseudo-zbožnost

Po opravdu hodně dlouhé době jsem se ocitla na bohoslužbě „konkurenční“ římskokatolické církve. Bohoslužba to byla pěkná, i když byl všední den a zrovna tady se nekázalo. Co by také mohl člověk očekávat víc na skoro venkově kdesi v kopcích? Místní osazenstvo tvořilo podivnou směs lidí otevřených a lidí, kde jsem si nebyla vlastně jistá, kam je zařadit. Na první pohled se mi jejich prožívání bohoslužby jevilo celkem vzdálené. Šok na mě čekal poté. Už jsem pozapomněla, že lidová tvořivost může proniknout i do prožívání doby po liturgii a že dokáže plodit prapodivné pseudo-liturgické útvary. A tak místní, místo toho, aby se po bohoslužbě radovali z blízkosti Boží, z Božího jemného doteku a z pozvání ke Kristovu stolu, zaklekli a už to jelo! Nemám nic proti Zdrávasu (ač to není můj šálek čaje), ale orodování „za nás hříšné“ mi přišlo jako něco, co se de facto bije s radostí, vděčností a pocitem přijetí, který tak nějak s eucharistií souvisí. To však nebylo vš...

Homilie svátku sv. Rodiny C

Přiznám se, že svátek sv. Rodiny byl pro mne dlouho problém. Snad proto, že když ho rozebírají různí kazatelé, vždy mluví o tzv. tradiční rodině. Tedy tradiční ve smyslu 2. pol. 20. stol. Tatínek, maminka, 2-5 dětí, ale ve skutečnosti tak 2-3. V kostelích se mluvilo o tom, jak ideální je, aby byla maminka v domácnosti (ale to zvládaly jen ty mnohadětné rodiny). Ve škole, masírováni socialistickou propagandou, vypadal obraz rodiny vlastně hodně podobně: tatínek, maminka, 2-3 děti. Tatínek dělník a maminka údernice, nejlépe obsluhující jeřáb, či rolnice překračující dodávky mléka (kravského) o 200 %. Většina rodin mých spolužáků se jakž takž do tohoto modelu vešla. Mělo to své mouchy: v rodině jedné kamarádky byl tatínek despota, který týral celou rodinu. Jeho žena se de facto udřela a brala své časné umírání jako vysvobození. V rodině další kamarádky ze školy byl již starší tatínek tak trochu neviditelný, buď byl na směně, nebo po směně spal, takže hrát u nich doma ...