Přeskočit na hlavní obsah

Přerov – nad Labem

V Praze bylo v sobotu před začátkem adventu slušně. Za Prahou počasí, že by psa nevyhnal. Drobně mžilo do rozbředlých zbytků sněhu na mokrých cestách, brázdy na zoraných polích byly vidět jen na kousíček. Mlha sice nebyla jak krupicová kaše, ale zředěné mlíko to bylo.

A proto jsme ve složení dva lidé a pes vyrazili do Přerova. Tentokrát to však byl Přerov nad Labem, taková „malá díra po granátu“ mezi Čelákovicemi a Lysou nad Labem. Překvapivě, obec je situována v „lautr rovině“ u Labe. Místních pamětihodností tu není mnoho:

Jeden renesanční zámeček se sgrafity. Je to takový kapesní zámeček a už z dálky je poznat, že na něj evropské dotace nedosáhly. Fotografie v různých informačních médiích mu lichotí, stačí se podívat z jiného úhlu a hned jsou vidět zborcené zdi a další ne-fotogenické neúpravnosti. O trochu lépe vypadá kaplička před zámečkem. Naopak kostel sv. Vojtěcha o pár desítek metrů dál se maskuje nudnou šedí a tváří se, jako by nebyl. Hned vedle se nachází skanzen. Opět je to skanzen kapesní, miniaturní. Ten je snad v nejlepším stavu z toho všeho, co je tu k vidění.

Okolí obce je jednotvárné, pole, strouhy, podmáčená luka a sem tam háječek. Jedinou nepřehlédnutelnou zajímavostí je svědecký vrch, kterému se říká Přerovská hra. AI mne poučila že přízvisko „svědecký“ znamená, že kde se vzal, tu se vzal v té „lautr rovině“ kopec. Osamělý, izolovaný a původ mající v erozivním procesu (Říp tedy svědeckým vrchem není, ač osamělý).

Šplhali jsme nahoru. I když je prakticky za humny posledních domů nově vybudovaného satelitního městečka, dnes tu nikde nebyla ani jedna lidská stopa. Zato otisky tlapek koček, kopýtek divočáků i srnčí, u remízku snad i opatrné a rychlé stopy liščí… pod strání pak řetízky stop bažantích. Ticho klid, na pozadí šedavých cárů sněhu rudly a červenaly se šípkové větve.

Za normálních okolností by odsud byl skvělý rozhled. Přitom výškový rozdíl nad okolním terénem není nijak mohutný, bratru (i sestře) nějakých 50 m. Ale dnes jsme v nejlepším případě dohlédli nějakých 500 metrů. Všudypřítomná mlha nám to kazila… Štěstí prožívala psice, která s čenichem u země rejdila kolem a odhadovala, které z těch stop voní nejlákavěji a nejčerstvěji.

Cestou dolů se nám na boty začala lepit bělavá hlína. Je to tu prý samý vápenec a slínovec. Každých pár desítek metrů jsme oškrabovali boty, jako bychom šli oranicí. Ale do černozemě měly ty koule, které nám ztěžovaly pohyb, vážně daleko. Cestou jsme míjeli jeden dva půdní odkryvy, na nichž bylo možné kouknout trochu na geologické vrstvy.

Obešli jsme pak kopec ještě z větší vzdálenosti. Archeologický průzkum zde potvrdil existenci hradiště. Slovanského. A předtím keltského. V terénu se zachovaly pozůstatky valů a příkopů (ano, lezli jsme přes ně). A z dálky nebylo potřeba příliš fantazie, aby si jeden mohl představit ty valy a příkopy, které tu stály před nějakými více než 8 tisíci lety (v době kultury bylanské). Zatoulali se sem i Římané, nebo alespoň vojenské helma, kterou se zde podařilo nalézt. Místa, kudy jsme teď šlapali my, byla v té době asi lužními lesy a blízkost Labe jako vodní cesty byla určit výhodou. Na okamžik jsme se zasnili a představovali si, jaké to tu bylo kdysi…

Dnes tu zbyl jen infopanel, který ovšem informacemi šetří, upozornění, že jde o evropskou kulturní památku a zrušená žlutá turistická značka na cestě, která končí na vrcholu.

 

 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kázání na pouti ke sv. Medardu

Medard není jméno, které bychom dávali svým dětem, přesto je u nás známý a populární. Asociace je jasná, Medard je přes počasí. Dokonce tak moc, že po něm pojmenovali jeden z numerických modelů. Ale Medard jako historická postava zas tak moc nikomu z nás neříká. Možná proto, že je to tak dávno… kam ani paměť pořádně nedosáhne. Jsme odkázáni na legendy. Vždyť toho jinak o přelomu 5./6. stol. na franském území moc nevíme. A ty nám říkají, že pocházel z bohaté franské šlechty. Měl určitě nějaké sourozence, legendy nám zachovaly jméno bratra, který také dosáhl pověsti svatosti. A legendy také vyprávějí o tom, jak se Medard ku počasí dostal. V chlapeckém věku jej zastihla venku zuřivá bouře a v té chvíli se nad něj snesl obrovský orel, který ho roztaženými perutěmi chránil před deštěm. A tak se stal Medard svatým odborníkem přes počasí. Byl v tom sice vcelku nevinně, ale to se tak už stalo mnoha svatým. Zkrátka mu byl přidělen nebeský patronát, protože i v tom vzý...

Homilie 2. neděle během roku C (2025)

  Texty: Iz 62,1-5; 1K 12,1-12; J 2,1-12 Začnu otázkou: co je to sendvič? Asi to víme všichni: dva plátky chleba a uvnitř náplň. Jaký máte nejraději? Se slaninou nebo kuřecí, sýrový či s tuňákem…? A jak souvisí sendvič s našimi novozákonními čteními? Za chvilku to objasníme. Budeme si dnes povídat o čtení z epištoly, protože to evangelijní znáte a slyšíte pořád dokola (a třeba vás už kapku nudí). Dnes se tedy podíváme do antického Korintu. V té době to bylo jedno z mála míst tehdejšího světa, kde to opravdu žilo. Město uprostřed Středozemního moře, které mělo 2 přístavy. Velké obchodní centrum. Koupit jste tam tehdy mohli cokoli: zlatem a jantarem počínaje, otroky konče. Chtěli jste velrybí kostice na hřebeny? Žádný problém. Bylo by libo núbijskou slonovinu? Máme na skladě… Stejné to pak bylo také s nabídkou náboženského servisu. Líbila by se vám válečnická mysteria? Nebo radši něco ezo pro dámy? Nebo vůbec trochu odvázanější kult? Všechno tam měli. P...

Homilie svátku sv. Rodiny C

Přiznám se, že svátek sv. Rodiny byl pro mne dlouho problém. Snad proto, že když ho rozebírají různí kazatelé, vždy mluví o tzv. tradiční rodině. Tedy tradiční ve smyslu 2. pol. 20. stol. Tatínek, maminka, 2-5 dětí, ale ve skutečnosti tak 2-3. V kostelích se mluvilo o tom, jak ideální je, aby byla maminka v domácnosti (ale to zvládaly jen ty mnohadětné rodiny). Ve škole, masírováni socialistickou propagandou, vypadal obraz rodiny vlastně hodně podobně: tatínek, maminka, 2-3 děti. Tatínek dělník a maminka údernice, nejlépe obsluhující jeřáb, či rolnice překračující dodávky mléka (kravského) o 200 %. Většina rodin mých spolužáků se jakž takž do tohoto modelu vešla. Mělo to své mouchy: v rodině jedné kamarádky byl tatínek despota, který týral celou rodinu. Jeho žena se de facto udřela a brala své časné umírání jako vysvobození. V rodině další kamarádky ze školy byl již starší tatínek tak trochu neviditelný, buď byl na směně, nebo po směně spal, takže hrát u nich doma ...