Přeskočit na hlavní obsah

Vodňany 17.6.2021

Nebyla jsem tu už drahně let, naposledy, když tu bydlela teta mé spolužačky z gymplu. A nezabloudila bych sem ani nyní. Jenže osud (a husitská hierarchie) právě do tohoto koutu zavály mého kamaráda a vlastně i bratrance Martina.

Vyčerpána Prahou, kde to vypadá, jako by žádná pandemie nebyla, vedrem a prachem z na kost posečeného trávníku v parku, peripetiemi se studenty (jedni právě odevzdali a další jsou od této mety ještě hooodně daleko), rozhodla jsem se udělat si „day off“ a Vodňany navštívit. Navíc jsem si chtěla vyzkoušet, zda s holemi, fyzičkou po covidu a po roce a zaracha tohle fyzicky vůbec dám.

Cesta tam byla docela dobrá, ač vláček rychlíček, který supí přes půl republiky kdejakou možnou oklikou, už neprovozuje hlavní dopravce, ale jiná společnost. Nicméně vlak byl rychlý, čistý, klidný – a jel skoro na čas.

V Číčenicích sice nastalo mírné pozdvižení, kdy se nás asi pět shánělo o autobusu, který zde slouží jako přípoj. Ty 3 kiláky by se mi vážně nechtělo šlapat, krajina je právě zde neutěšená. Ale autobus se sám našel (řidič moudře spočíval ve stínu) a do cíle jsme dojeli.

Husitský kostel a fara je k nepřehlédnut, stačí jít rovnou za nosem k nádraží a je to. Omšelá šedivá budova měla jednu výhodu, byl v ní chládek. V zimě bych tam asi netoužila přebývat – stropy minimálně 3,20 m, dveře a okna původní dřevěné, tudíž tady musí fičet průvan jedna báseň.

Vlastní kostel připomíná spíš kinosál, včetně číslovaných sedaček. Ale mají tu dřevěnou kazatelnu, na níž coby super artefakt spočívá volně ložená plastika husitského kalichu. Ano, vskutku volně ložená, patrně proto, aby rozvášněný kazatel mohl ve vhodné chvíli artefakt uchopit a mávat jím ala američtí evangelisté 70 let minulého století. K jinému účelu to sloužit nemůže, plastika je příliš malá na to, aby se za ni mohl schovat stydlivější řečník. Martin mě ujistil, že vzhledem k počtu lidí navštěvujících bohoslužby, se zde stejně nesouží. Těch pár lidí by se v ohromném sále těžko hledalo, patrně by trpěli úzkostí z osamění a kazatel by zbytečně namáhal hlas. Mají tu tedy menší a komfortnější prostor pro běžné užití.

I v menší modlitebně, či spíše kapli, lze najít ještě typickou husitskou výzdobu. Naivně jsem položila otázku, proč mají na zdi plastiku Emila Holuba. Omyl, byl to Jan Žižka, jen dávný umělec zformoval jeho šišák jako tropickou helmu. Mé oko se však neurazilo u reprodukce ikony Trojice.

Kaple má vlastní venkovní balkonek v úrovni ulice a situovaný k nádraží, takže mi jeho lady nebyly jasné. Zápory naopak byly jasné hned – hluk, prach. Ale možná byl zamýšlen jako evangelizační prvek. Mohli by tudy nakukovat kolemjdoucí. To ale bude muset Martin dělat hodně plamenné bohoslužby. Ale v tomto ohledu mu věřím.

Dům je obrovský a bydlí tu i další, nehusitské partaje. K tomu celému přiléhá zahrada. Zpustlá, ovšem nikoli malebně, ale zoufale. Než se před měsícem pustili do boje s plevelem a náletovými dřevinami, byla to nefalšovaná džungle. Půda jalová, neporoste tu nic, pokud se neskryje pár kubíků zahrady a nenaveze se sem nová zem. Ale zatím je to ideální rumiště. Radost má asi drobný hmyz a drobní hmyzožravci, ti si tu přijdou na své.

Ze zahrady je přístup na věž. Neriskla jsem to. A to jsem ani nevzpomněla na závratě z výšek. Jen jsem omrkla věž samu a schody zatarasené něčím, co hodně připomínalo věci, které jsem nedávno vykutala ze svého sklepa. Stáří nánosů mohlo být tak asi stejné. Ale pro archeology je to eště málo. Nicméně za dalších 100 let…

Zhlédla jsem přínádražní kus města. Mají tu supermarket, park se „zpívající“ fontánou, která nezpívá a nikdy zpívat nebude, polikliniku a stanici Záchranné služby. Dál do rozpálených ulic městečka jsem se nepustila. Ale protože mne ani na návštěvách neopouští geocacherská chuť lovit, ve dvou případech jsem zašátrala na příslušných souřadnicích – a ulovila! Zrovna se to šiklo na jubilejní keš a to tedy byla opravdu parádní krabice! Oslavila jsem tedy další „kačerský“ mezník a slíbila si, že někdy v létě, až bude chladněji, to sem přijedu vylovit z gruntu!

Nakonec nejvlídnějším místem k přebývání byla nakonec Martinova poustevna. Vůbec to nevadilo, neviděli jsme se „na živo“ víc jak rok – a máme spoustu společných zájmů, společný typ spirituality, společné zkušenosti ze studia teologie, společné známé (a náš praprapředek Jan, zvaný Buriánek z Rejska musel být Kelt jak vyšitý).

Svým způsobem provázel mou cestu pocit deja vu. Nebyl to jen výlet. Svým způsobem to byla pouť. Většinou putuji tehdy, když potřebuji s Hospodinem probrat nějakou vážnou otázku a čekám na odpověď. Cesty mají ten půvab, že občas jsou samy cílem. Mají ten půvab, že občas jeden zakopne o něco nečekaného, co mu vstoupí do cesty. Občas zakopne i o něco čekaného.

Tentokrát mi jakýmsi zvláštním způsobem vstoupila do cesty Deirdre (Ita z Killeedy), učitelka keltské církve. Možná modlitba neděle northumbrijského kompletáře nejvíc vystihuje tuto cestu. Skončím tedy povídání o své cestě právě touto modlitbou.

Drž svůj lid, Bože, v objetí svých paží, skryj jej do stínu svých křídel.
Buď jeho světlem v temnotách. Buď jeho nadějí v tísni.
Buď jeho útěchou ve strachu. Buď jeho silou v slabosti.
Buď jeho potěšením v bolesti. Buď jeho písní v noci.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kázání Mirovice 4.11.2023 - ekumenická keltská bohoslužba

Texty: Žd 11,6-10; Navigatio St. Brendani XXVIII; Mt 14,22-33 Důvodů, proč se zde setkáváme, je několik. Tím prvním, obecně platným, je doba v kalendáři. Keltové slavili Samhain. Je to velký a důležitý svátek, vlastně takový keltský Nový rok. Protože byl důležitý, keltští křesťané si jej „pokřtili“. Zde je prapůvod našich křesťanských svátků, které se slaví jako dva v jednom: svátku všech svatých (slavíme 1.11.) a svátku všech věrných zemřelých (slavíme 2.11.) a dnes ho známe spíš jako Dušičky, nebo v amerikanizované formě jako Halloween. Ale vraťme se ke kořenům. Samhain je čas (nemůžeme ho chápat jako přesných 24 hodin), kdy se otevírá hranice mezi naším světem a světem Jiným. Tajemný čas, kdy brána kamsi je otevřena. Jak tomu rozumět? Jak to uchopit? Co si z toho vzít pro nás teď a tady? Keltové věřili v existenci Jiného světa, světa ideálního, paralelně existujícího se světem naším, do něhož lze občas (ovšem na vlastní nebezpečí) vstoupit. Ohlas této dávné víry se nám zachoval

Pseudo-zbožnost

Po opravdu hodně dlouhé době jsem se ocitla na bohoslužbě „konkurenční“ římskokatolické církve. Bohoslužba to byla pěkná, i když byl všední den a zrovna tady se nekázalo. Co by také mohl člověk očekávat víc na skoro venkově kdesi v kopcích? Místní osazenstvo tvořilo podivnou směs lidí otevřených a lidí, kde jsem si nebyla vlastně jistá, kam je zařadit. Na první pohled se mi jejich prožívání bohoslužby jevilo celkem vzdálené. Šok na mě čekal poté. Už jsem pozapomněla, že lidová tvořivost může proniknout i do prožívání doby po liturgii a že dokáže plodit prapodivné pseudo-liturgické útvary. A tak místní, místo toho, aby se po bohoslužbě radovali z blízkosti Boží, z Božího jemného doteku a z pozvání ke Kristovu stolu, zaklekli a už to jelo! Nemám nic proti Zdrávasu (ač to není můj šálek čaje), ale orodování „za nás hříšné“ mi přišlo jako něco, co se de facto bije s radostí, vděčností a pocitem přijetí, který tak nějak s eucharistií souvisí. To však nebylo vše. Ještě bylo třeba se dovola

Střípky: Rok a den 2

Probouzím se velmi časně. Předjarní, uplakané ráno. Bude mi chvíli trvat, než se rozhýbám k životu, ale to už tak je pár let. Vždycky se těším, až ranní rutina dospěje k bodu „kafe“, protože to už trochu vnímám. Do té doby jedu na autopilota. Teď je tu čas na přemýšlení… Od toho léta, kdy se mi něco možná začalo dostávat pod kůži, se nic nedělo. Tedy… covid zuřil s podzimem dál. Dostihl někdy i mne. Ano, byla to zlomová zkušenost. Možná nějak jinak. Možná jen vědomí, že v těžkých chvílích by nikdo neměl být sám. Nejsem ani charitativní, vlastně ani ukecaný typ. Ale s mnoha lidmi jsem, když mi bylo aspoň trochu dobře, povídala. Co taky v nemocnici dělat, že? Povídání vůbec ne o víře, spíš o nich samých, o jejich úplně obyčejných a strašně všedních, až banálních věcech. Mluvit o víře mám trochu ostych. Víc od chvíle, kdy jsem zažila na vlastní oči situaci, kdy k těžce umírajícímu člověku, zdaleka ne smířenému se situací, napochodoval jistý věřící suverén a zeptal se ho, zda se těší n