Přeskočit na hlavní obsah

Slunovratová vycházka (tak trochu filidská)

Ráno bylo jasné, namrzle bílé a někde na obzoru se líně kutálel pomeranč zimního Slunce, kterému se také ještě nechtělo vstávat. Z domova jsem vyrážela už za světla přes Prosek a když autobus vysupěl nahoru, to ranní nadechnutí a rozhlédnutí se po kusu Prahy stálo za to. Do hlavy mi automaticky naskočil pravoslavný „začátek obvyklý ranní“. Rozesmálo mne to, už se to dlouho nestalo. Ne, že bych se tak dlouho nemodlila, ale pravoslavné modlitby mi skutečně už nějaký čas nevstoupily na mysl. Jejich archaická čeština je milý bizár, ale asi ne zcela odpovídá mému spirituálnímu prožívání. 

V metru uvnitř počasí ušlo, ale proti tomu na stanici fičelo zle. Chvíli jsme se shledávali. Nakonec se nás sešly skromně 4 kusy, ale i tak dobré. Vyrazili jsme trochu rychlejším krokem k Vyšehradu. Bylo třeba se zahřát. Toulky po všech možných zákoutích nás zabavily na příštích 100 minut. Postávali jsme u věcí známých i méně známých. O většině jsem nějak přehled měla (ať žije geocaching, který udržuje mou zvídavost i touhu po informacích v chodu). Pár nových informací o mne však brnklo. Určitě už po dnešku na Vyšehradě bezpečně rozeznám zdivo přemyslovské, barokní, beton 20. let minulého století a současné opravy.

Sem tam jsme koukali na zimní Prahu, která jiskřila ve slunečním světle. Nad námi modro. Po areálu se poflakovalo pár znuděných školních výprav, občas také někdo, kdo sem patřil. Na parkovišti na labyrintu se překvapivě parkovalo. Pokud jsme si udržovali odsup, zněl šum hlasů ostatních jen jako vzdálený příboj. Ne tak motorové pily Sadů-lesů, které se pilně činily v příkopech. Jejich vytí bylo chvílemi obtížně skousnutelné.

U rotundy sv. Martina se mi do soukromých úvah zcela logicky přimotal Kentigern. Zatímco jsme pochodovali kolem dokola, abychom lokalizovali původní vchod, byla chvilka k tomu zamyšleně si přečíst nápis, aby se svatý Martin (z Tours) za nás tam někde na výsostech přimlouval. K tomu zašeptat díky za Martina, který zdaleka tak svatý nebyl.

K dalším poznatkům, které byly nové: mohu přísahat, že už bezpečně najdu Libušinu studánku pod Vyšehradem. Mimochodem, na jejím prameništi sídlí BJB. Jsou tak zbožní, že i na garáži mají v alfabetě vyvedeno, že „en arché én ho logos…“. Studánka sama je nyní spíše posvátnou kovovou trubkou trčící z tarasu. Asi se o ní moc neví, jinak by přece měla kešku. Smočila jsem v ní konce prstů. Voda měla typické čtyři a půl stupně. Byla tedy v dnešním počasí nádherně teplá! Od studánky samé jsme pak seběhli dolů na nábřeží k domu, kde bývala hospoda, kam prý na tajňačku chodíval sám král Karel (nevím, zda i s Buškem z Velhartic) na grundle. Jó, to musely být časy! Karel je na domě vyveden v keramice.

Tady dole u tramvaje jsme náš improvizovaný rychlovýlet rozpustili. Každý z nás klusal za dalšími povinnostmi. Mně cestou na rehabilitaci potkala zprostředkovaná radost. Starosta naší městské části. Rozdával nám tu přímo u metra horkou rybí polívku (konzumace možná až doma – za těch 150 m nevystydla), ale dík tomu jsem před záhulem v tělocvičně stihla i oběd.

Nebylo to dnes hluboce zbožné. Na hlubokou zbožnost by se tudy musel člověk toulat sám. Přesto šlapat místy, kudy kráčely dějiny, má vždy něco do sebe.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pseudo-zbožnost

Po opravdu hodně dlouhé době jsem se ocitla na bohoslužbě „konkurenční“ římskokatolické církve. Bohoslužba to byla pěkná, i když byl všední den a zrovna tady se nekázalo. Co by také mohl člověk očekávat víc na skoro venkově kdesi v kopcích? Místní osazenstvo tvořilo podivnou směs lidí otevřených a lidí, kde jsem si nebyla vlastně jistá, kam je zařadit. Na první pohled se mi jejich prožívání bohoslužby jevilo celkem vzdálené. Šok na mě čekal poté. Už jsem pozapomněla, že lidová tvořivost může proniknout i do prožívání doby po liturgii a že dokáže plodit prapodivné pseudo-liturgické útvary. A tak místní, místo toho, aby se po bohoslužbě radovali z blízkosti Boží, z Božího jemného doteku a z pozvání ke Kristovu stolu, zaklekli a už to jelo! Nemám nic proti Zdrávasu (ač to není můj šálek čaje), ale orodování „za nás hříšné“ mi přišlo jako něco, co se de facto bije s radostí, vděčností a pocitem přijetí, který tak nějak s eucharistií souvisí. To však nebylo vš...

Kázání na pouti ke sv. Medardu

Medard není jméno, které bychom dávali svým dětem, přesto je u nás známý a populární. Asociace je jasná, Medard je přes počasí. Dokonce tak moc, že po něm pojmenovali jeden z numerických modelů. Ale Medard jako historická postava zas tak moc nikomu z nás neříká. Možná proto, že je to tak dávno… kam ani paměť pořádně nedosáhne. Jsme odkázáni na legendy. Vždyť toho jinak o přelomu 5./6. stol. na franském území moc nevíme. A ty nám říkají, že pocházel z bohaté franské šlechty. Měl určitě nějaké sourozence, legendy nám zachovaly jméno bratra, který také dosáhl pověsti svatosti. A legendy také vyprávějí o tom, jak se Medard ku počasí dostal. V chlapeckém věku jej zastihla venku zuřivá bouře a v té chvíli se nad něj snesl obrovský orel, který ho roztaženými perutěmi chránil před deštěm. A tak se stal Medard svatým odborníkem přes počasí. Byl v tom sice vcelku nevinně, ale to se tak už stalo mnoha svatým. Zkrátka mu byl přidělen nebeský patronát, protože i v tom vzý...

Homilie svátku sv. Rodiny C

Přiznám se, že svátek sv. Rodiny byl pro mne dlouho problém. Snad proto, že když ho rozebírají různí kazatelé, vždy mluví o tzv. tradiční rodině. Tedy tradiční ve smyslu 2. pol. 20. stol. Tatínek, maminka, 2-5 dětí, ale ve skutečnosti tak 2-3. V kostelích se mluvilo o tom, jak ideální je, aby byla maminka v domácnosti (ale to zvládaly jen ty mnohadětné rodiny). Ve škole, masírováni socialistickou propagandou, vypadal obraz rodiny vlastně hodně podobně: tatínek, maminka, 2-3 děti. Tatínek dělník a maminka údernice, nejlépe obsluhující jeřáb, či rolnice překračující dodávky mléka (kravského) o 200 %. Většina rodin mých spolužáků se jakž takž do tohoto modelu vešla. Mělo to své mouchy: v rodině jedné kamarádky byl tatínek despota, který týral celou rodinu. Jeho žena se de facto udřela a brala své časné umírání jako vysvobození. V rodině další kamarádky ze školy byl již starší tatínek tak trochu neviditelný, buď byl na směně, nebo po směně spal, takže hrát u nich doma ...