Přeskočit na hlavní obsah

Tábor - I. část


(29.4.-1.5.2022)

To, zda vyjedu, viselo na vlásku. Rýma jako trám, třeštící hlava, to se vše dá trochu potlačit. Ale někam mi odešel i hlas, což mi v období, kdy nepracuji, vlastně nevadí (a druzí to možná vítají). Rychlík na jih opět připomínal stěhování národů, ale to zde platí vždy tak posledních 40 let, v kterékoli roční, denní i noční době. Dobrodružnost cestování tentokrát zvyšovala výluka Olbramovice – Chotoviny (o bezbariérovosti si jeden mohl nechat zdát, ale záda pod batohem protestovala jen trošku). V táboře jsem s úlevou vylezla z vlaku a šla shánět autobus. Jel, ale podobně jako ve všech menších městech se do odlehlejších částí jezdí jen někdy (třeba na jaře a ve čtvrtek).  Dočkala jsem se za půl hodiny, abych za dalších pár minut zběsile mačkala tlačítko zastávky na znamení. Řidič mne vtipně vyhodil doprostřed křižovatky. Tím naštěstí byla míra příkoří pro dnešek vyčerpána. Kolem 19 hodiny jsme byli v Táboře všichni: Ostraváci, Brňáci, Praha (s přilehlými lokalitami). Ve dvou partách jsme se z našeho útulného penzionu vydali do centra ulovit si něco k večeři. To se vcelku povedlo. Sice asi napotřetí s tím, že některými táborskými uličkami jsme prošli vícekrát, ale nevadilo. Naše část byla složena z lidiček, kteří se už znají, ta zábava nevázla a vcelku spokojeně a s pohodou jsme se vraceli „domů“. Noční město dýchalo trochu neskutečnou atmosférou, za Kotnovem už byly ulice liduprázdné.

Následující ráno, nebo spíš dopoledne, mělo pomalý rozjezd. Do oběda si každý šel za svými zájmy. A že jich tu bylo! Muzea, výstavy, procházka jen tak (ta moje byla přirozeně prošpikována honbou za malými krabičkami).

S polednem jsem se vrátila odpočinout si, přece jen zavirovaný organismus kapku protestoval. Pomohlo maličko se natáhnout, ale hlavně prolít se obrovským množstvím teplého čaje. Pomohlo to. Jenže začali trochu odpadat i další (jsem v tom nevinně, přivezli si vlastní kolonie bacilů) a záhy bylo jasné, že předem pečlivě naplánovaný program bude načase modifikovat. Místo výpadu do Soběslavi jsme nakonec udělali výpad do Tismenického údolí. Utábořili jsme se poblíž jihočeské části Svatojakubské cesty, pod Bílým altánem. Za potokem se modraly kvítky barvínku, nám pohostinně nabídl k posezení své kořeny vcelku mohutný javor, s listy ještě zpola ukrytými v pupenech. Když už jsme pojali tuto cestu jako pouť, bylo na místě si ji připomenout bohoslužbou. Různost byla v té chvíli darem, v tichu odměřovalo čas plynutí potoka, z protější stráně na nás shlížel kříž, kterému za několik dní zakryje výhled zeleň stromů přicházejícího jara. Chvíle nevšednosti v toku obyčejné krajiny, s obyčejným děním kolem. Po cyklostezce pádili cyklisté, přes most utíkaly se smíchem děti, kolem se zelenala tráva, po kmeni stromu stoupal zvědavý brouk. Když jsme končili bohoslužbu, maně jsme už říkali „náš javor“. Ne ve smyslu, že bychom si na něj dělali nárok, on tu stojí už pěkných pár let a stát tu zůstane, ale stal se jaksi účastníkem, začal patřit k nám.

S večerem jsme se posunuli nahoru na kopec. Byli jsme pozváni. Ne, tady už se neděly žádné věci, ale hořel tu oheň, by tu smích, cinkot nádobí, čas vyprávět si, čas poznávat se. Místo setkání. Noc Beltainu. Také v údolí hořely ohně. Tichá cesta soumrakem, dloužícími stíny, osamělé tiché ulice, všichni lidé buď v domech nebo u ohňů. Často sice nevědí, proč, ale tradice jsou silné, staré, někdy nepochopitelné. Tichem se vracím, tichem a padající nocí.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pseudo-zbožnost

Po opravdu hodně dlouhé době jsem se ocitla na bohoslužbě „konkurenční“ římskokatolické církve. Bohoslužba to byla pěkná, i když byl všední den a zrovna tady se nekázalo. Co by také mohl člověk očekávat víc na skoro venkově kdesi v kopcích? Místní osazenstvo tvořilo podivnou směs lidí otevřených a lidí, kde jsem si nebyla vlastně jistá, kam je zařadit. Na první pohled se mi jejich prožívání bohoslužby jevilo celkem vzdálené. Šok na mě čekal poté. Už jsem pozapomněla, že lidová tvořivost může proniknout i do prožívání doby po liturgii a že dokáže plodit prapodivné pseudo-liturgické útvary. A tak místní, místo toho, aby se po bohoslužbě radovali z blízkosti Boží, z Božího jemného doteku a z pozvání ke Kristovu stolu, zaklekli a už to jelo! Nemám nic proti Zdrávasu (ač to není můj šálek čaje), ale orodování „za nás hříšné“ mi přišlo jako něco, co se de facto bije s radostí, vděčností a pocitem přijetí, který tak nějak s eucharistií souvisí. To však nebylo vš...

Kázání na pouti ke sv. Medardu

Medard není jméno, které bychom dávali svým dětem, přesto je u nás známý a populární. Asociace je jasná, Medard je přes počasí. Dokonce tak moc, že po něm pojmenovali jeden z numerických modelů. Ale Medard jako historická postava zas tak moc nikomu z nás neříká. Možná proto, že je to tak dávno… kam ani paměť pořádně nedosáhne. Jsme odkázáni na legendy. Vždyť toho jinak o přelomu 5./6. stol. na franském území moc nevíme. A ty nám říkají, že pocházel z bohaté franské šlechty. Měl určitě nějaké sourozence, legendy nám zachovaly jméno bratra, který také dosáhl pověsti svatosti. A legendy také vyprávějí o tom, jak se Medard ku počasí dostal. V chlapeckém věku jej zastihla venku zuřivá bouře a v té chvíli se nad něj snesl obrovský orel, který ho roztaženými perutěmi chránil před deštěm. A tak se stal Medard svatým odborníkem přes počasí. Byl v tom sice vcelku nevinně, ale to se tak už stalo mnoha svatým. Zkrátka mu byl přidělen nebeský patronát, protože i v tom vzý...

Homilie svátku sv. Rodiny C

Přiznám se, že svátek sv. Rodiny byl pro mne dlouho problém. Snad proto, že když ho rozebírají různí kazatelé, vždy mluví o tzv. tradiční rodině. Tedy tradiční ve smyslu 2. pol. 20. stol. Tatínek, maminka, 2-5 dětí, ale ve skutečnosti tak 2-3. V kostelích se mluvilo o tom, jak ideální je, aby byla maminka v domácnosti (ale to zvládaly jen ty mnohadětné rodiny). Ve škole, masírováni socialistickou propagandou, vypadal obraz rodiny vlastně hodně podobně: tatínek, maminka, 2-3 děti. Tatínek dělník a maminka údernice, nejlépe obsluhující jeřáb, či rolnice překračující dodávky mléka (kravského) o 200 %. Většina rodin mých spolužáků se jakž takž do tohoto modelu vešla. Mělo to své mouchy: v rodině jedné kamarádky byl tatínek despota, který týral celou rodinu. Jeho žena se de facto udřela a brala své časné umírání jako vysvobození. V rodině další kamarádky ze školy byl již starší tatínek tak trochu neviditelný, buď byl na směně, nebo po směně spal, takže hrát u nich doma ...