Přeskočit na hlavní obsah

Tábor - I. část


(29.4.-1.5.2022)

To, zda vyjedu, viselo na vlásku. Rýma jako trám, třeštící hlava, to se vše dá trochu potlačit. Ale někam mi odešel i hlas, což mi v období, kdy nepracuji, vlastně nevadí (a druzí to možná vítají). Rychlík na jih opět připomínal stěhování národů, ale to zde platí vždy tak posledních 40 let, v kterékoli roční, denní i noční době. Dobrodružnost cestování tentokrát zvyšovala výluka Olbramovice – Chotoviny (o bezbariérovosti si jeden mohl nechat zdát, ale záda pod batohem protestovala jen trošku). V táboře jsem s úlevou vylezla z vlaku a šla shánět autobus. Jel, ale podobně jako ve všech menších městech se do odlehlejších částí jezdí jen někdy (třeba na jaře a ve čtvrtek).  Dočkala jsem se za půl hodiny, abych za dalších pár minut zběsile mačkala tlačítko zastávky na znamení. Řidič mne vtipně vyhodil doprostřed křižovatky. Tím naštěstí byla míra příkoří pro dnešek vyčerpána. Kolem 19 hodiny jsme byli v Táboře všichni: Ostraváci, Brňáci, Praha (s přilehlými lokalitami). Ve dvou partách jsme se z našeho útulného penzionu vydali do centra ulovit si něco k večeři. To se vcelku povedlo. Sice asi napotřetí s tím, že některými táborskými uličkami jsme prošli vícekrát, ale nevadilo. Naše část byla složena z lidiček, kteří se už znají, ta zábava nevázla a vcelku spokojeně a s pohodou jsme se vraceli „domů“. Noční město dýchalo trochu neskutečnou atmosférou, za Kotnovem už byly ulice liduprázdné.

Následující ráno, nebo spíš dopoledne, mělo pomalý rozjezd. Do oběda si každý šel za svými zájmy. A že jich tu bylo! Muzea, výstavy, procházka jen tak (ta moje byla přirozeně prošpikována honbou za malými krabičkami).

S polednem jsem se vrátila odpočinout si, přece jen zavirovaný organismus kapku protestoval. Pomohlo maličko se natáhnout, ale hlavně prolít se obrovským množstvím teplého čaje. Pomohlo to. Jenže začali trochu odpadat i další (jsem v tom nevinně, přivezli si vlastní kolonie bacilů) a záhy bylo jasné, že předem pečlivě naplánovaný program bude načase modifikovat. Místo výpadu do Soběslavi jsme nakonec udělali výpad do Tismenického údolí. Utábořili jsme se poblíž jihočeské části Svatojakubské cesty, pod Bílým altánem. Za potokem se modraly kvítky barvínku, nám pohostinně nabídl k posezení své kořeny vcelku mohutný javor, s listy ještě zpola ukrytými v pupenech. Když už jsme pojali tuto cestu jako pouť, bylo na místě si ji připomenout bohoslužbou. Různost byla v té chvíli darem, v tichu odměřovalo čas plynutí potoka, z protější stráně na nás shlížel kříž, kterému za několik dní zakryje výhled zeleň stromů přicházejícího jara. Chvíle nevšednosti v toku obyčejné krajiny, s obyčejným děním kolem. Po cyklostezce pádili cyklisté, přes most utíkaly se smíchem děti, kolem se zelenala tráva, po kmeni stromu stoupal zvědavý brouk. Když jsme končili bohoslužbu, maně jsme už říkali „náš javor“. Ne ve smyslu, že bychom si na něj dělali nárok, on tu stojí už pěkných pár let a stát tu zůstane, ale stal se jaksi účastníkem, začal patřit k nám.

S večerem jsme se posunuli nahoru na kopec. Byli jsme pozváni. Ne, tady už se neděly žádné věci, ale hořel tu oheň, by tu smích, cinkot nádobí, čas vyprávět si, čas poznávat se. Místo setkání. Noc Beltainu. Také v údolí hořely ohně. Tichá cesta soumrakem, dloužícími stíny, osamělé tiché ulice, všichni lidé buď v domech nebo u ohňů. Často sice nevědí, proč, ale tradice jsou silné, staré, někdy nepochopitelné. Tichem se vracím, tichem a padající nocí.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kázání Mirovice 4.11.2023 - ekumenická keltská bohoslužba

Texty: Žd 11,6-10; Navigatio St. Brendani XXVIII; Mt 14,22-33 Důvodů, proč se zde setkáváme, je několik. Tím prvním, obecně platným, je doba v kalendáři. Keltové slavili Samhain. Je to velký a důležitý svátek, vlastně takový keltský Nový rok. Protože byl důležitý, keltští křesťané si jej „pokřtili“. Zde je prapůvod našich křesťanských svátků, které se slaví jako dva v jednom: svátku všech svatých (slavíme 1.11.) a svátku všech věrných zemřelých (slavíme 2.11.) a dnes ho známe spíš jako Dušičky, nebo v amerikanizované formě jako Halloween. Ale vraťme se ke kořenům. Samhain je čas (nemůžeme ho chápat jako přesných 24 hodin), kdy se otevírá hranice mezi naším světem a světem Jiným. Tajemný čas, kdy brána kamsi je otevřena. Jak tomu rozumět? Jak to uchopit? Co si z toho vzít pro nás teď a tady? Keltové věřili v existenci Jiného světa, světa ideálního, paralelně existujícího se světem naším, do něhož lze občas (ovšem na vlastní nebezpečí) vstoupit. Ohlas této dávné víry se nám zachoval

Pseudo-zbožnost

Po opravdu hodně dlouhé době jsem se ocitla na bohoslužbě „konkurenční“ římskokatolické církve. Bohoslužba to byla pěkná, i když byl všední den a zrovna tady se nekázalo. Co by také mohl člověk očekávat víc na skoro venkově kdesi v kopcích? Místní osazenstvo tvořilo podivnou směs lidí otevřených a lidí, kde jsem si nebyla vlastně jistá, kam je zařadit. Na první pohled se mi jejich prožívání bohoslužby jevilo celkem vzdálené. Šok na mě čekal poté. Už jsem pozapomněla, že lidová tvořivost může proniknout i do prožívání doby po liturgii a že dokáže plodit prapodivné pseudo-liturgické útvary. A tak místní, místo toho, aby se po bohoslužbě radovali z blízkosti Boží, z Božího jemného doteku a z pozvání ke Kristovu stolu, zaklekli a už to jelo! Nemám nic proti Zdrávasu (ač to není můj šálek čaje), ale orodování „za nás hříšné“ mi přišlo jako něco, co se de facto bije s radostí, vděčností a pocitem přijetí, který tak nějak s eucharistií souvisí. To však nebylo vše. Ještě bylo třeba se dovola

Střípky: Rok a den 2

Probouzím se velmi časně. Předjarní, uplakané ráno. Bude mi chvíli trvat, než se rozhýbám k životu, ale to už tak je pár let. Vždycky se těším, až ranní rutina dospěje k bodu „kafe“, protože to už trochu vnímám. Do té doby jedu na autopilota. Teď je tu čas na přemýšlení… Od toho léta, kdy se mi něco možná začalo dostávat pod kůži, se nic nedělo. Tedy… covid zuřil s podzimem dál. Dostihl někdy i mne. Ano, byla to zlomová zkušenost. Možná nějak jinak. Možná jen vědomí, že v těžkých chvílích by nikdo neměl být sám. Nejsem ani charitativní, vlastně ani ukecaný typ. Ale s mnoha lidmi jsem, když mi bylo aspoň trochu dobře, povídala. Co taky v nemocnici dělat, že? Povídání vůbec ne o víře, spíš o nich samých, o jejich úplně obyčejných a strašně všedních, až banálních věcech. Mluvit o víře mám trochu ostych. Víc od chvíle, kdy jsem zažila na vlastní oči situaci, kdy k těžce umírajícímu člověku, zdaleka ne smířenému se situací, napochodoval jistý věřící suverén a zeptal se ho, zda se těší n