Přeskočit na hlavní obsah

Lidice

Na pietním zemí bývalých Lidic jsem byla už kolikrát. Většinou vždy v době, kdy se zrovna nic neoslavovalo a nepřipomínalo. Jen tak. V době, kdy sem bydlela na Kladně, to sem bylo, co by kamenem dohodil. Lidice jsou pro mne, právě tak jako připomínání Cyrila a Metoděje, Jana Husa a dalších milníků našich dějin, čímsi, co si potřebuji nutně pro sebe znovu uchopit. Ideologická masáž marxismu-leninismu zkrátka udělala své a tvářit se, že mne to neovlivnilo, by byla hloupost. A tak možná paradoxně v době připomínání si Husa a věrozvěstů zamířily moje kroky do Lidic. Je to pochopitelné za rohem zuří válka. Naše paměť nesmí být krátká.

Poprvé jsem však vstoupila do nové vesnice. Jaksi jsem sejí vždy vyhýbala. Nevím, co mne na této vesnici skličuje. Zda naprostá stejnost staveb, nikde žádný hluchý prostor, nikde neplánované zákoutí, vše v pozoru. Domy stojí ve velkých zahradách, je tu park, hlavní ulice zastíněná lipami… stejně… život ani lidské osudy neprobíhají pravoúhle, jednotně a vzorně. Vesnice mi možná až příliš připomíná vše, co bylo cenzurováno, popíráno, zamlčováno či překrucováno. To, co mi tady, v té vzorné si chybí, není ani tak infrastruktura (byť ani ta nic moc), jako to, že tady, na rozdíl o původní vesnice nemají kostel. Je mi snad úzko z toho pokusu o ateizaci?

Když o tom začínám hlouběji uvažovat, rázuji po hlavni třídě zpět k růžovému sadu. V tu chvíli i padne do oka výzdoba verandy jednoho z domků. Číslo popisné něco přes 40, na zvonku příjmení začínající A. N verandě několikařádkový umělecký nápis. Citát z knihy Jozue: „Já a můj dům budeme sloužit Hospodinu.“

Ne že by z mne spadla všechna tíseň a všechny otazníky, které si nad touto vesnicí v hlavě přemílám. Jde se mi však o něco lehčeji. Bož království viditelně roste i v této podivné vesnici.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pseudo-zbožnost

Po opravdu hodně dlouhé době jsem se ocitla na bohoslužbě „konkurenční“ římskokatolické církve. Bohoslužba to byla pěkná, i když byl všední den a zrovna tady se nekázalo. Co by také mohl člověk očekávat víc na skoro venkově kdesi v kopcích? Místní osazenstvo tvořilo podivnou směs lidí otevřených a lidí, kde jsem si nebyla vlastně jistá, kam je zařadit. Na první pohled se mi jejich prožívání bohoslužby jevilo celkem vzdálené. Šok na mě čekal poté. Už jsem pozapomněla, že lidová tvořivost může proniknout i do prožívání doby po liturgii a že dokáže plodit prapodivné pseudo-liturgické útvary. A tak místní, místo toho, aby se po bohoslužbě radovali z blízkosti Boží, z Božího jemného doteku a z pozvání ke Kristovu stolu, zaklekli a už to jelo! Nemám nic proti Zdrávasu (ač to není můj šálek čaje), ale orodování „za nás hříšné“ mi přišlo jako něco, co se de facto bije s radostí, vděčností a pocitem přijetí, který tak nějak s eucharistií souvisí. To však nebylo vš...

Rok a den (skoro)

Tak je to dnes, 10. srpna, přesně 363. den od mého svěcení. Tu dnešní vavřineckou pouť si užívám jinak. Z „druhé“ strany oltáře a s tím, že nejsem naštěstí, žádnou z hlavních postav. Co ten rok přinesl? Povídali jsme si o tom, zda je člověk při vlastním svěcení mentálně trochu mimo, nebo jak to je. Pro mne to jáhenské bylo spíš zostřeným soustředěním se na dění. Jednotlivé okamžiky mám v paměti navlečeny za sebou jako korálky. Tohle svěcení bylo víc záležitostí farnosti a taky zde bylo víc přátel. Emocí, která mne provázela bohoslužbou, bylo trochu napětí, trochu zvědavost, trochu ostych – do čeho jsem se to zase „nechala uvrtat“. Vzápětí přišla radost a tak potom vydržela několik měsíců. Někde v půli prázdnin jsem si toužila někam zalézt a trochu si to všechno ještě jednou přeříkat. Nešlo to. Ale moc mi pomohl Týden duchovní obnovy. Indiánský Mesiáš se jako jiný hermeneutický klíč k evangeliím nějak setkal s mým životem. Hledání opravdovosti a autentic...

Homilie svátku sv. Rodiny C

Přiznám se, že svátek sv. Rodiny byl pro mne dlouho problém. Snad proto, že když ho rozebírají různí kazatelé, vždy mluví o tzv. tradiční rodině. Tedy tradiční ve smyslu 2. pol. 20. stol. Tatínek, maminka, 2-5 dětí, ale ve skutečnosti tak 2-3. V kostelích se mluvilo o tom, jak ideální je, aby byla maminka v domácnosti (ale to zvládaly jen ty mnohadětné rodiny). Ve škole, masírováni socialistickou propagandou, vypadal obraz rodiny vlastně hodně podobně: tatínek, maminka, 2-3 děti. Tatínek dělník a maminka údernice, nejlépe obsluhující jeřáb, či rolnice překračující dodávky mléka (kravského) o 200 %. Většina rodin mých spolužáků se jakž takž do tohoto modelu vešla. Mělo to své mouchy: v rodině jedné kamarádky byl tatínek despota, který týral celou rodinu. Jeho žena se de facto udřela a brala své časné umírání jako vysvobození. V rodině další kamarádky ze školy byl již starší tatínek tak trochu neviditelný, buď byl na směně, nebo po směně spal, takže hrát u nich doma ...