Přeskočit na hlavní obsah

Do Prčic! – 1. Úvodní toulání

Do Prčic mě posílá občas kdekdo, studenti, kolegové, spolu-křesťané. Bylo na čas jim vyhovět. A do Prčic, tedy správně do okolí Prčice, jsem se vypravila. Web Toulava dokonce tvrdí, že všechny cesty vedou nikoli do Říma, ale do Prčice! Zkusila jsem to tedy. Přirozeně zcela mimo davové akce. A do Prčice, tedy vlastně napřed do Sedlce, jsem přikodrcala busíkem od Sedlčan. Zcela pragmaticky. Pohybovala jsem se totiž v rámci PID (pražské integrované).

Sedlec

Jako první byl na pořadu Sedlec. Je to rozhodně udržovanější část dvojměstí. Seznamování se s ním jsem začala od mostu Karla Burky. Vlastně nikoli. Úplně přesně od místního COOPu, kde jsem na tu hodinku toulání odložila do úložné skříňky bágl. (Poradili místní, ale ne abyste nás napráskali!)

Most se jmenuje po mecenášovi, který jej dal r. 1815 vybudovat. Mecenáš skončil blbě, upadl do dluhů a jeho majetek by konfiskován. Most ale stojí. Dokonce je na něm několik zvláštností. Tou první je svorné soužití sv. Floriána se sv. Janem z Nepomuku, tou druhou skutečnost, že se sedlečtí a prčičtí rvou jako koně o to, jak dlouhá část mostu je čí. Zatím to dopadlo tak, že asi 5 metrů je společných. Kdo tedy potřebuje ratolestem vysvětlit, co je to průnik, může most požít jako názornou pomůcku.

Další kroky směřovaly ke kostelu sv. Jeronýma. Toto zasvěcení je v Čechách vzácné (další je v Křetíně na Blanensku). Založen byl na přelomu 11. a 12. stol. a tehdy byl čistě románský s hřbitůvkem okolo. Gotická přestavba ho čekala v e 14. stol., další rozšíření pak v 19.stol., kdy došlo ke zrušení hřbitova. Jedná se o jediný kostel u nás, který má secesní výmalbu interiéru. Mimo bohoslužby ovšem nelze nakouknout ani klíčovou dírou, což je dost škoda. Tento kraj si zatím moc na turisty nezvykl a je třeba s tím počítat.

Posledním zastavením v Sedlci bylo Království růže – postupně budovaný multifunkční komplex, do něhož patří muzeum, pivovar, skiareál v blízkých Kvasejovicích a leccos dalšího (kdo chce, navštíví obratem jejich web). I když jsem jen lelkovala po areálu, byli na mne milí. Na pivo nezbyl čas, bylo nutné vysvobodit bágl z útrob improvizované úschovny a posunout se o kousek dál.

Prčice

Prčice přišla na pořad následujícího dne. Zvědavě jsem přešla již známý most. Prčice působí dojmem daleko šedším, uzavřenějším, nudnějším. Přitom má co nabídnout. Je tu zámek (v soukromých rukou), špitál z r. 1854 (je tu LDN v soukromých rukou), kostel sv. Vavřince, který prý založili Vítkovci v 11. stol. Podle ústního podání byl spojen s tvrzí Vítkovců nejen samostatným vstupem, který je dodnes patrný na západní straně věže, ale i tajnou chodbou v podzemí (nezkoumala jsem).

Kolem roku 1375 prošel kostel první přestavbou, dodnes se dochovala 3 gotická okna v presbytáři. Nad vítězným obloukem je vymalována freska Večeře Páně podle Lukáše. V chrámu jsou čtyři hlavní a čtyři postranní oltáře. Hlavní s obrazem sv. Vavřince byl zřízen Janem Vítem Malovcem. Dva z postranních oltáře jsou zdobeny sochami sv. Jana Nepomuckého a sv. Isidora. Za hlavním oltářem prý býval uchováván železnými pruty a hřebíky pobitý cep z husitských válek. I tento kostel byl zamčený a nepřístupný. Na ceduli venku je možné se ještě dočíst, že v poslední době se o kostele spekuluje jako o místě posledního odpočinku Jakuba Krčína z Jelčan.

Na náměstí je pak moderní památník pochodu Praha-Prčice. Daleko zajímavější je však bývalá synagoga, která se schovává pod špitálem.

Zajímavější a přístupnější je však kaple na okraji městečka. Jedná se asi o nejstarší kapli na území dvojměstí, byla postavena 1680 na okraji pole, kam byly pohřbívány oběti moru. Zachovala téměř v nezměněné podobě a je chráněným památkovým objektem. Dle dobových záznamů se ještě r. 1941 v kapli nacházel oltářík s obrazem Panny Marie Svatohorské, sv. Šebestiána a sv. Rocha malovaným na dřevě. V kapli byla i cenná socha Panny Marie. Ve snaze uchránit obě díla pro budoucí generace, byly cennosti odstěhovány (depozitáře Národní galerie a Arcibiskupství pražského). Kaplička je opravená, okolí upravené a s historií seznamuje infopanel. 

Od kapličky jsme se do Sedlce vraceli oklikou, ne zcela cestou necestou, ale stezkou naučnou. Je nově osázena ovocnými stromy, osazena infopanely. A člověk na ní nepotká živáčka. Zato potká renovovanou sochu svatého Isidora Oráče (+1130), který se tu na rozcestí opírá o rýč, svítící do daleka nazlátlou patinou.

Vrchotice

Vrchotice byly na několik dnů mým útočištěm. Ves je starodávná, první zmínka je z r. 1370. Za Adama Vrchotického z Loutkova je poprvé výslovně zmiňována tvrz. Snad právě jeho potomci tvrz buď přestavěli nebo od základu znovu vybudovali v raně renesančním slohu. Po r.1596 se majitel tvrze střídali jak na běžícím pásu a v r. 1629 je označena jako pustá. Pak se stala součástí poplužního dvora. Poté byla ves připojena k panství Jetřichovice (myslí se tím ty místní). V r. 1948 přešla uvědoměle do majetku JZD a od r. 1989 je v soukromých rukou, částečně renovována. Vedle se nachází kravín a pokojně se pasoucí kravky dotvářejí kolorit okolí.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pseudo-zbožnost

Po opravdu hodně dlouhé době jsem se ocitla na bohoslužbě „konkurenční“ římskokatolické církve. Bohoslužba to byla pěkná, i když byl všední den a zrovna tady se nekázalo. Co by také mohl člověk očekávat víc na skoro venkově kdesi v kopcích? Místní osazenstvo tvořilo podivnou směs lidí otevřených a lidí, kde jsem si nebyla vlastně jistá, kam je zařadit. Na první pohled se mi jejich prožívání bohoslužby jevilo celkem vzdálené. Šok na mě čekal poté. Už jsem pozapomněla, že lidová tvořivost může proniknout i do prožívání doby po liturgii a že dokáže plodit prapodivné pseudo-liturgické útvary. A tak místní, místo toho, aby se po bohoslužbě radovali z blízkosti Boží, z Božího jemného doteku a z pozvání ke Kristovu stolu, zaklekli a už to jelo! Nemám nic proti Zdrávasu (ač to není můj šálek čaje), ale orodování „za nás hříšné“ mi přišlo jako něco, co se de facto bije s radostí, vděčností a pocitem přijetí, který tak nějak s eucharistií souvisí. To však nebylo vš...

Rok a den (skoro)

Tak je to dnes, 10. srpna, přesně 363. den od mého svěcení. Tu dnešní vavřineckou pouť si užívám jinak. Z „druhé“ strany oltáře a s tím, že nejsem naštěstí, žádnou z hlavních postav. Co ten rok přinesl? Povídali jsme si o tom, zda je člověk při vlastním svěcení mentálně trochu mimo, nebo jak to je. Pro mne to jáhenské bylo spíš zostřeným soustředěním se na dění. Jednotlivé okamžiky mám v paměti navlečeny za sebou jako korálky. Tohle svěcení bylo víc záležitostí farnosti a taky zde bylo víc přátel. Emocí, která mne provázela bohoslužbou, bylo trochu napětí, trochu zvědavost, trochu ostych – do čeho jsem se to zase „nechala uvrtat“. Vzápětí přišla radost a tak potom vydržela několik měsíců. Někde v půli prázdnin jsem si toužila někam zalézt a trochu si to všechno ještě jednou přeříkat. Nešlo to. Ale moc mi pomohl Týden duchovní obnovy. Indiánský Mesiáš se jako jiný hermeneutický klíč k evangeliím nějak setkal s mým životem. Hledání opravdovosti a autentic...

Homilie svátku sv. Rodiny C

Přiznám se, že svátek sv. Rodiny byl pro mne dlouho problém. Snad proto, že když ho rozebírají různí kazatelé, vždy mluví o tzv. tradiční rodině. Tedy tradiční ve smyslu 2. pol. 20. stol. Tatínek, maminka, 2-5 dětí, ale ve skutečnosti tak 2-3. V kostelích se mluvilo o tom, jak ideální je, aby byla maminka v domácnosti (ale to zvládaly jen ty mnohadětné rodiny). Ve škole, masírováni socialistickou propagandou, vypadal obraz rodiny vlastně hodně podobně: tatínek, maminka, 2-3 děti. Tatínek dělník a maminka údernice, nejlépe obsluhující jeřáb, či rolnice překračující dodávky mléka (kravského) o 200 %. Většina rodin mých spolužáků se jakž takž do tohoto modelu vešla. Mělo to své mouchy: v rodině jedné kamarádky byl tatínek despota, který týral celou rodinu. Jeho žena se de facto udřela a brala své časné umírání jako vysvobození. V rodině další kamarádky ze školy byl již starší tatínek tak trochu neviditelný, buď byl na směně, nebo po směně spal, takže hrát u nich doma ...