Přeskočit na hlavní obsah

Do Prčic! – 1. Úvodní toulání

Do Prčic mě posílá občas kdekdo, studenti, kolegové, spolu-křesťané. Bylo na čas jim vyhovět. A do Prčic, tedy správně do okolí Prčice, jsem se vypravila. Web Toulava dokonce tvrdí, že všechny cesty vedou nikoli do Říma, ale do Prčice! Zkusila jsem to tedy. Přirozeně zcela mimo davové akce. A do Prčice, tedy vlastně napřed do Sedlce, jsem přikodrcala busíkem od Sedlčan. Zcela pragmaticky. Pohybovala jsem se totiž v rámci PID (pražské integrované).

Sedlec

Jako první byl na pořadu Sedlec. Je to rozhodně udržovanější část dvojměstí. Seznamování se s ním jsem začala od mostu Karla Burky. Vlastně nikoli. Úplně přesně od místního COOPu, kde jsem na tu hodinku toulání odložila do úložné skříňky bágl. (Poradili místní, ale ne abyste nás napráskali!)

Most se jmenuje po mecenášovi, který jej dal r. 1815 vybudovat. Mecenáš skončil blbě, upadl do dluhů a jeho majetek by konfiskován. Most ale stojí. Dokonce je na něm několik zvláštností. Tou první je svorné soužití sv. Floriána se sv. Janem z Nepomuku, tou druhou skutečnost, že se sedlečtí a prčičtí rvou jako koně o to, jak dlouhá část mostu je čí. Zatím to dopadlo tak, že asi 5 metrů je společných. Kdo tedy potřebuje ratolestem vysvětlit, co je to průnik, může most požít jako názornou pomůcku.

Další kroky směřovaly ke kostelu sv. Jeronýma. Toto zasvěcení je v Čechách vzácné (další je v Křetíně na Blanensku). Založen byl na přelomu 11. a 12. stol. a tehdy byl čistě románský s hřbitůvkem okolo. Gotická přestavba ho čekala v e 14. stol., další rozšíření pak v 19.stol., kdy došlo ke zrušení hřbitova. Jedná se o jediný kostel u nás, který má secesní výmalbu interiéru. Mimo bohoslužby ovšem nelze nakouknout ani klíčovou dírou, což je dost škoda. Tento kraj si zatím moc na turisty nezvykl a je třeba s tím počítat.

Posledním zastavením v Sedlci bylo Království růže – postupně budovaný multifunkční komplex, do něhož patří muzeum, pivovar, skiareál v blízkých Kvasejovicích a leccos dalšího (kdo chce, navštíví obratem jejich web). I když jsem jen lelkovala po areálu, byli na mne milí. Na pivo nezbyl čas, bylo nutné vysvobodit bágl z útrob improvizované úschovny a posunout se o kousek dál.

Prčice

Prčice přišla na pořad následujícího dne. Zvědavě jsem přešla již známý most. Prčice působí dojmem daleko šedším, uzavřenějším, nudnějším. Přitom má co nabídnout. Je tu zámek (v soukromých rukou), špitál z r. 1854 (je tu LDN v soukromých rukou), kostel sv. Vavřince, který prý založili Vítkovci v 11. stol. Podle ústního podání byl spojen s tvrzí Vítkovců nejen samostatným vstupem, který je dodnes patrný na západní straně věže, ale i tajnou chodbou v podzemí (nezkoumala jsem).

Kolem roku 1375 prošel kostel první přestavbou, dodnes se dochovala 3 gotická okna v presbytáři. Nad vítězným obloukem je vymalována freska Večeře Páně podle Lukáše. V chrámu jsou čtyři hlavní a čtyři postranní oltáře. Hlavní s obrazem sv. Vavřince byl zřízen Janem Vítem Malovcem. Dva z postranních oltáře jsou zdobeny sochami sv. Jana Nepomuckého a sv. Isidora. Za hlavním oltářem prý býval uchováván železnými pruty a hřebíky pobitý cep z husitských válek. I tento kostel byl zamčený a nepřístupný. Na ceduli venku je možné se ještě dočíst, že v poslední době se o kostele spekuluje jako o místě posledního odpočinku Jakuba Krčína z Jelčan.

Na náměstí je pak moderní památník pochodu Praha-Prčice. Daleko zajímavější je však bývalá synagoga, která se schovává pod špitálem.

Zajímavější a přístupnější je však kaple na okraji městečka. Jedná se asi o nejstarší kapli na území dvojměstí, byla postavena 1680 na okraji pole, kam byly pohřbívány oběti moru. Zachovala téměř v nezměněné podobě a je chráněným památkovým objektem. Dle dobových záznamů se ještě r. 1941 v kapli nacházel oltářík s obrazem Panny Marie Svatohorské, sv. Šebestiána a sv. Rocha malovaným na dřevě. V kapli byla i cenná socha Panny Marie. Ve snaze uchránit obě díla pro budoucí generace, byly cennosti odstěhovány (depozitáře Národní galerie a Arcibiskupství pražského). Kaplička je opravená, okolí upravené a s historií seznamuje infopanel. 

Od kapličky jsme se do Sedlce vraceli oklikou, ne zcela cestou necestou, ale stezkou naučnou. Je nově osázena ovocnými stromy, osazena infopanely. A člověk na ní nepotká živáčka. Zato potká renovovanou sochu svatého Isidora Oráče (+1130), který se tu na rozcestí opírá o rýč, svítící do daleka nazlátlou patinou.

Vrchotice

Vrchotice byly na několik dnů mým útočištěm. Ves je starodávná, první zmínka je z r. 1370. Za Adama Vrchotického z Loutkova je poprvé výslovně zmiňována tvrz. Snad právě jeho potomci tvrz buď přestavěli nebo od základu znovu vybudovali v raně renesančním slohu. Po r.1596 se majitel tvrze střídali jak na běžícím pásu a v r. 1629 je označena jako pustá. Pak se stala součástí poplužního dvora. Poté byla ves připojena k panství Jetřichovice (myslí se tím ty místní). V r. 1948 přešla uvědoměle do majetku JZD a od r. 1989 je v soukromých rukou, částečně renovována. Vedle se nachází kravín a pokojně se pasoucí kravky dotvářejí kolorit okolí.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kázání na pouti ke sv. Medardu

Medard není jméno, které bychom dávali svým dětem, přesto je u nás známý a populární. Asociace je jasná, Medard je přes počasí. Dokonce tak moc, že po něm pojmenovali jeden z numerických modelů. Ale Medard jako historická postava zas tak moc nikomu z nás neříká. Možná proto, že je to tak dávno… kam ani paměť pořádně nedosáhne. Jsme odkázáni na legendy. Vždyť toho jinak o přelomu 5./6. stol. na franském území moc nevíme. A ty nám říkají, že pocházel z bohaté franské šlechty. Měl určitě nějaké sourozence, legendy nám zachovaly jméno bratra, který také dosáhl pověsti svatosti. A legendy také vyprávějí o tom, jak se Medard ku počasí dostal. V chlapeckém věku jej zastihla venku zuřivá bouře a v té chvíli se nad něj snesl obrovský orel, který ho roztaženými perutěmi chránil před deštěm. A tak se stal Medard svatým odborníkem přes počasí. Byl v tom sice vcelku nevinně, ale to se tak už stalo mnoha svatým. Zkrátka mu byl přidělen nebeský patronát, protože i v tom vzý...

Homilie 2. neděle během roku C (2025)

  Texty: Iz 62,1-5; 1K 12,1-12; J 2,1-12 Začnu otázkou: co je to sendvič? Asi to víme všichni: dva plátky chleba a uvnitř náplň. Jaký máte nejraději? Se slaninou nebo kuřecí, sýrový či s tuňákem…? A jak souvisí sendvič s našimi novozákonními čteními? Za chvilku to objasníme. Budeme si dnes povídat o čtení z epištoly, protože to evangelijní znáte a slyšíte pořád dokola (a třeba vás už kapku nudí). Dnes se tedy podíváme do antického Korintu. V té době to bylo jedno z mála míst tehdejšího světa, kde to opravdu žilo. Město uprostřed Středozemního moře, které mělo 2 přístavy. Velké obchodní centrum. Koupit jste tam tehdy mohli cokoli: zlatem a jantarem počínaje, otroky konče. Chtěli jste velrybí kostice na hřebeny? Žádný problém. Bylo by libo núbijskou slonovinu? Máme na skladě… Stejné to pak bylo také s nabídkou náboženského servisu. Líbila by se vám válečnická mysteria? Nebo radši něco ezo pro dámy? Nebo vůbec trochu odvázanější kult? Všechno tam měli. P...

Homilie svátku sv. Rodiny C

Přiznám se, že svátek sv. Rodiny byl pro mne dlouho problém. Snad proto, že když ho rozebírají různí kazatelé, vždy mluví o tzv. tradiční rodině. Tedy tradiční ve smyslu 2. pol. 20. stol. Tatínek, maminka, 2-5 dětí, ale ve skutečnosti tak 2-3. V kostelích se mluvilo o tom, jak ideální je, aby byla maminka v domácnosti (ale to zvládaly jen ty mnohadětné rodiny). Ve škole, masírováni socialistickou propagandou, vypadal obraz rodiny vlastně hodně podobně: tatínek, maminka, 2-3 děti. Tatínek dělník a maminka údernice, nejlépe obsluhující jeřáb, či rolnice překračující dodávky mléka (kravského) o 200 %. Většina rodin mých spolužáků se jakž takž do tohoto modelu vešla. Mělo to své mouchy: v rodině jedné kamarádky byl tatínek despota, který týral celou rodinu. Jeho žena se de facto udřela a brala své časné umírání jako vysvobození. V rodině další kamarádky ze školy byl již starší tatínek tak trochu neviditelný, buď byl na směně, nebo po směně spal, takže hrát u nich doma ...