Přeskočit na hlavní obsah

Do Prčic! – 1. Úvodní toulání

Do Prčic mě posílá občas kdekdo, studenti, kolegové, spolu-křesťané. Bylo na čas jim vyhovět. A do Prčic, tedy správně do okolí Prčice, jsem se vypravila. Web Toulava dokonce tvrdí, že všechny cesty vedou nikoli do Říma, ale do Prčice! Zkusila jsem to tedy. Přirozeně zcela mimo davové akce. A do Prčice, tedy vlastně napřed do Sedlce, jsem přikodrcala busíkem od Sedlčan. Zcela pragmaticky. Pohybovala jsem se totiž v rámci PID (pražské integrované).

Sedlec

Jako první byl na pořadu Sedlec. Je to rozhodně udržovanější část dvojměstí. Seznamování se s ním jsem začala od mostu Karla Burky. Vlastně nikoli. Úplně přesně od místního COOPu, kde jsem na tu hodinku toulání odložila do úložné skříňky bágl. (Poradili místní, ale ne abyste nás napráskali!)

Most se jmenuje po mecenášovi, který jej dal r. 1815 vybudovat. Mecenáš skončil blbě, upadl do dluhů a jeho majetek by konfiskován. Most ale stojí. Dokonce je na něm několik zvláštností. Tou první je svorné soužití sv. Floriána se sv. Janem z Nepomuku, tou druhou skutečnost, že se sedlečtí a prčičtí rvou jako koně o to, jak dlouhá část mostu je čí. Zatím to dopadlo tak, že asi 5 metrů je společných. Kdo tedy potřebuje ratolestem vysvětlit, co je to průnik, může most požít jako názornou pomůcku.

Další kroky směřovaly ke kostelu sv. Jeronýma. Toto zasvěcení je v Čechách vzácné (další je v Křetíně na Blanensku). Založen byl na přelomu 11. a 12. stol. a tehdy byl čistě románský s hřbitůvkem okolo. Gotická přestavba ho čekala v e 14. stol., další rozšíření pak v 19.stol., kdy došlo ke zrušení hřbitova. Jedná se o jediný kostel u nás, který má secesní výmalbu interiéru. Mimo bohoslužby ovšem nelze nakouknout ani klíčovou dírou, což je dost škoda. Tento kraj si zatím moc na turisty nezvykl a je třeba s tím počítat.

Posledním zastavením v Sedlci bylo Království růže – postupně budovaný multifunkční komplex, do něhož patří muzeum, pivovar, skiareál v blízkých Kvasejovicích a leccos dalšího (kdo chce, navštíví obratem jejich web). I když jsem jen lelkovala po areálu, byli na mne milí. Na pivo nezbyl čas, bylo nutné vysvobodit bágl z útrob improvizované úschovny a posunout se o kousek dál.

Prčice

Prčice přišla na pořad následujícího dne. Zvědavě jsem přešla již známý most. Prčice působí dojmem daleko šedším, uzavřenějším, nudnějším. Přitom má co nabídnout. Je tu zámek (v soukromých rukou), špitál z r. 1854 (je tu LDN v soukromých rukou), kostel sv. Vavřince, který prý založili Vítkovci v 11. stol. Podle ústního podání byl spojen s tvrzí Vítkovců nejen samostatným vstupem, který je dodnes patrný na západní straně věže, ale i tajnou chodbou v podzemí (nezkoumala jsem).

Kolem roku 1375 prošel kostel první přestavbou, dodnes se dochovala 3 gotická okna v presbytáři. Nad vítězným obloukem je vymalována freska Večeře Páně podle Lukáše. V chrámu jsou čtyři hlavní a čtyři postranní oltáře. Hlavní s obrazem sv. Vavřince byl zřízen Janem Vítem Malovcem. Dva z postranních oltáře jsou zdobeny sochami sv. Jana Nepomuckého a sv. Isidora. Za hlavním oltářem prý býval uchováván železnými pruty a hřebíky pobitý cep z husitských válek. I tento kostel byl zamčený a nepřístupný. Na ceduli venku je možné se ještě dočíst, že v poslední době se o kostele spekuluje jako o místě posledního odpočinku Jakuba Krčína z Jelčan.

Na náměstí je pak moderní památník pochodu Praha-Prčice. Daleko zajímavější je však bývalá synagoga, která se schovává pod špitálem.

Zajímavější a přístupnější je však kaple na okraji městečka. Jedná se asi o nejstarší kapli na území dvojměstí, byla postavena 1680 na okraji pole, kam byly pohřbívány oběti moru. Zachovala téměř v nezměněné podobě a je chráněným památkovým objektem. Dle dobových záznamů se ještě r. 1941 v kapli nacházel oltářík s obrazem Panny Marie Svatohorské, sv. Šebestiána a sv. Rocha malovaným na dřevě. V kapli byla i cenná socha Panny Marie. Ve snaze uchránit obě díla pro budoucí generace, byly cennosti odstěhovány (depozitáře Národní galerie a Arcibiskupství pražského). Kaplička je opravená, okolí upravené a s historií seznamuje infopanel. 

Od kapličky jsme se do Sedlce vraceli oklikou, ne zcela cestou necestou, ale stezkou naučnou. Je nově osázena ovocnými stromy, osazena infopanely. A člověk na ní nepotká živáčka. Zato potká renovovanou sochu svatého Isidora Oráče (+1130), který se tu na rozcestí opírá o rýč, svítící do daleka nazlátlou patinou.

Vrchotice

Vrchotice byly na několik dnů mým útočištěm. Ves je starodávná, první zmínka je z r. 1370. Za Adama Vrchotického z Loutkova je poprvé výslovně zmiňována tvrz. Snad právě jeho potomci tvrz buď přestavěli nebo od základu znovu vybudovali v raně renesančním slohu. Po r.1596 se majitel tvrze střídali jak na běžícím pásu a v r. 1629 je označena jako pustá. Pak se stala součástí poplužního dvora. Poté byla ves připojena k panství Jetřichovice (myslí se tím ty místní). V r. 1948 přešla uvědoměle do majetku JZD a od r. 1989 je v soukromých rukou, částečně renovována. Vedle se nachází kravín a pokojně se pasoucí kravky dotvářejí kolorit okolí.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kázání Mirovice 4.11.2023 - ekumenická keltská bohoslužba

Texty: Žd 11,6-10; Navigatio St. Brendani XXVIII; Mt 14,22-33 Důvodů, proč se zde setkáváme, je několik. Tím prvním, obecně platným, je doba v kalendáři. Keltové slavili Samhain. Je to velký a důležitý svátek, vlastně takový keltský Nový rok. Protože byl důležitý, keltští křesťané si jej „pokřtili“. Zde je prapůvod našich křesťanských svátků, které se slaví jako dva v jednom: svátku všech svatých (slavíme 1.11.) a svátku všech věrných zemřelých (slavíme 2.11.) a dnes ho známe spíš jako Dušičky, nebo v amerikanizované formě jako Halloween. Ale vraťme se ke kořenům. Samhain je čas (nemůžeme ho chápat jako přesných 24 hodin), kdy se otevírá hranice mezi naším světem a světem Jiným. Tajemný čas, kdy brána kamsi je otevřena. Jak tomu rozumět? Jak to uchopit? Co si z toho vzít pro nás teď a tady? Keltové věřili v existenci Jiného světa, světa ideálního, paralelně existujícího se světem naším, do něhož lze občas (ovšem na vlastní nebezpečí) vstoupit. Ohlas této dávné víry se nám zachoval

Pseudo-zbožnost

Po opravdu hodně dlouhé době jsem se ocitla na bohoslužbě „konkurenční“ římskokatolické církve. Bohoslužba to byla pěkná, i když byl všední den a zrovna tady se nekázalo. Co by také mohl člověk očekávat víc na skoro venkově kdesi v kopcích? Místní osazenstvo tvořilo podivnou směs lidí otevřených a lidí, kde jsem si nebyla vlastně jistá, kam je zařadit. Na první pohled se mi jejich prožívání bohoslužby jevilo celkem vzdálené. Šok na mě čekal poté. Už jsem pozapomněla, že lidová tvořivost může proniknout i do prožívání doby po liturgii a že dokáže plodit prapodivné pseudo-liturgické útvary. A tak místní, místo toho, aby se po bohoslužbě radovali z blízkosti Boží, z Božího jemného doteku a z pozvání ke Kristovu stolu, zaklekli a už to jelo! Nemám nic proti Zdrávasu (ač to není můj šálek čaje), ale orodování „za nás hříšné“ mi přišlo jako něco, co se de facto bije s radostí, vděčností a pocitem přijetí, který tak nějak s eucharistií souvisí. To však nebylo vše. Ještě bylo třeba se dovola

Střípky: Rok a den 2

Probouzím se velmi časně. Předjarní, uplakané ráno. Bude mi chvíli trvat, než se rozhýbám k životu, ale to už tak je pár let. Vždycky se těším, až ranní rutina dospěje k bodu „kafe“, protože to už trochu vnímám. Do té doby jedu na autopilota. Teď je tu čas na přemýšlení… Od toho léta, kdy se mi něco možná začalo dostávat pod kůži, se nic nedělo. Tedy… covid zuřil s podzimem dál. Dostihl někdy i mne. Ano, byla to zlomová zkušenost. Možná nějak jinak. Možná jen vědomí, že v těžkých chvílích by nikdo neměl být sám. Nejsem ani charitativní, vlastně ani ukecaný typ. Ale s mnoha lidmi jsem, když mi bylo aspoň trochu dobře, povídala. Co taky v nemocnici dělat, že? Povídání vůbec ne o víře, spíš o nich samých, o jejich úplně obyčejných a strašně všedních, až banálních věcech. Mluvit o víře mám trochu ostych. Víc od chvíle, kdy jsem zažila na vlastní oči situaci, kdy k těžce umírajícímu člověku, zdaleka ne smířenému se situací, napochodoval jistý věřící suverén a zeptal se ho, zda se těší n