Přeskočit na hlavní obsah

Do Prčic! – 2. Příravy na Lughnasadh

Křesťanský obsah původně zemědělského svátku Lughnasadh se pojí s osobou sv. Patrika. Původní náplní byla oslava sklizně, protože v období před žněmi se původní zemědělská společnost ocitala v těžké nouzi: zásoby minulého roku byly téměř spotřebovány a pokud by sklizeň obilí a plodů nebyla dostatečná, hrozil hlad.

V křesťanské podobě svátku je v Irsku zvykem mimo radosti z úrody také návštěva pramenů a studní (keltský svět má mnoho takových míst spojených s jmény konkrétních světců). Dalším spíše novodobějším zvykem je výstup na horu či kopec. A zvykem starodávným je potom specifický typ tance. Tento zvyk se v současnosti přetavil do pořádání hudebních a tanečních festivalů.

K tomuto svátku tedy patří obilí, květy, ovoce, čerstvě upečený chléb jásavé radostné barvy. Jinak vděčnost, i když pod vlivem amerického Díkůvzdání se poděkování za úrodu v křesťanském prostoru (pokud se vůbec slaví), posunulo až k závěru sklizně, tedy do konce podzimu.

Na pečení chleba jsem si netroufla, na běžné „rukodělky“ (tedy výrobu obilného věnce) a trochu religionistického poučení ano. Pozvala jsem se tedy na návštěvu tam, kde tohle umějí.

Počasí se krajem honilo jak o aprílu, chvíli vedro, chvíli déšť. Výsledkem byl vozík plný mokrých klasů, které šly místy ze země i s kořínky. A také s okolním plevelem. Koukol to nebyl, tento biblický plevel není nějak v poslední době k mání. Zato pýru bylo celkem dost.

Nezbylo, než obilí vyházet z vozíku a rozprostřít, aby aspoň trochu proschlo. Na první pohled to byla šílená změť a připadalo mi, že v tomhle se budem patlat hodiny. Nakonec to nebylo tak zlé. A určitá vlhkost (neprášilo se tedy) byla úlevou i pro mou alergii. Odvážně jsem se hrabala v ječmeni holýma rukama (jasně, že jsem se příliš netulila k ječmínkovým fousům) – a dopadlo to dobře. Po nějaké době se ošatka začala plnit stébly přistřiženými na správnou délku a plevel a hluchá stébla končily sice nikoliv v ohni neuhasitelném, ale v nádobě odpadní (myslím, že sláma směřovala na kompost). Ošatka se zaplnila a vypadala mírumilovně, úhledně a uskládaně. Ale andělům tu činnost eschatologické žně nezávidím. Dalo to fušku. Od nynějška si budu ono podobenství spojovat se zahradnickými nůžkami a osinami na triku.

Věnec z pouhých klasů by byl sice hezký, ale trošku fádní. Ke slovu přišly květiny místních luk – toten, vikev, červený jetel, řebříček, starček, jestřábník. Něco květin sušených a pár stébel jiného obilí.

Prostorově náročnou činností bylo předpřipravit si svazky, které se potom rovnou připevňovaly na slaměný korpus. Ten byl celkem velký, znamenalo to, že svazečků bylo třeba víc než dost. Záhy ležely na stol, na lavicích, na dalších vodorovných místech. Šlo o to, aby byla přibližně stejně objemné. Na konci to tedy byla akce jak z „Vařila myšička kašičku“, totiž „tomu málo, tomu nic...“

Následné připevňování, motání a ovíjení vázacím drátem – to už byla hračka. Ječné klasy se odměnily tím, že ječmínkové fousy ještě zvětšily optickou velikost věnce a krásně se vlnily. Nááádhera.

Keltové rádi pyromaní. Asi se sejnou intenzitou a stejnou radostí jako kluci ve vlčáckém věku či mladí požárníci. V situaci, kdy hoří 1000 hektarů na severu, si příznivci keltské spirituality dovolili udělat oheň jen v domácím zahradním krbu. Bez ohně by to zkrátka nešlo. Platí tu podobné zásady jako pro oheň táborový – je to oheň slavnostní, má svá pravidla (jo, a buřty se na něm nepečou). Oheň prozařoval nastupující noc, zaháněl dloužící se stíny. Byl upomínkou na světlo. Na to, že z „jasné části roku“ zbývá, ať již optimisticky či pesimisticky, polovina.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pseudo-zbožnost

Po opravdu hodně dlouhé době jsem se ocitla na bohoslužbě „konkurenční“ římskokatolické církve. Bohoslužba to byla pěkná, i když byl všední den a zrovna tady se nekázalo. Co by také mohl člověk očekávat víc na skoro venkově kdesi v kopcích? Místní osazenstvo tvořilo podivnou směs lidí otevřených a lidí, kde jsem si nebyla vlastně jistá, kam je zařadit. Na první pohled se mi jejich prožívání bohoslužby jevilo celkem vzdálené. Šok na mě čekal poté. Už jsem pozapomněla, že lidová tvořivost může proniknout i do prožívání doby po liturgii a že dokáže plodit prapodivné pseudo-liturgické útvary. A tak místní, místo toho, aby se po bohoslužbě radovali z blízkosti Boží, z Božího jemného doteku a z pozvání ke Kristovu stolu, zaklekli a už to jelo! Nemám nic proti Zdrávasu (ač to není můj šálek čaje), ale orodování „za nás hříšné“ mi přišlo jako něco, co se de facto bije s radostí, vděčností a pocitem přijetí, který tak nějak s eucharistií souvisí. To však nebylo vš...

Kázání na pouti ke sv. Medardu

Medard není jméno, které bychom dávali svým dětem, přesto je u nás známý a populární. Asociace je jasná, Medard je přes počasí. Dokonce tak moc, že po něm pojmenovali jeden z numerických modelů. Ale Medard jako historická postava zas tak moc nikomu z nás neříká. Možná proto, že je to tak dávno… kam ani paměť pořádně nedosáhne. Jsme odkázáni na legendy. Vždyť toho jinak o přelomu 5./6. stol. na franském území moc nevíme. A ty nám říkají, že pocházel z bohaté franské šlechty. Měl určitě nějaké sourozence, legendy nám zachovaly jméno bratra, který také dosáhl pověsti svatosti. A legendy také vyprávějí o tom, jak se Medard ku počasí dostal. V chlapeckém věku jej zastihla venku zuřivá bouře a v té chvíli se nad něj snesl obrovský orel, který ho roztaženými perutěmi chránil před deštěm. A tak se stal Medard svatým odborníkem přes počasí. Byl v tom sice vcelku nevinně, ale to se tak už stalo mnoha svatým. Zkrátka mu byl přidělen nebeský patronát, protože i v tom vzý...

Homilie svátku sv. Rodiny C

Přiznám se, že svátek sv. Rodiny byl pro mne dlouho problém. Snad proto, že když ho rozebírají různí kazatelé, vždy mluví o tzv. tradiční rodině. Tedy tradiční ve smyslu 2. pol. 20. stol. Tatínek, maminka, 2-5 dětí, ale ve skutečnosti tak 2-3. V kostelích se mluvilo o tom, jak ideální je, aby byla maminka v domácnosti (ale to zvládaly jen ty mnohadětné rodiny). Ve škole, masírováni socialistickou propagandou, vypadal obraz rodiny vlastně hodně podobně: tatínek, maminka, 2-3 děti. Tatínek dělník a maminka údernice, nejlépe obsluhující jeřáb, či rolnice překračující dodávky mléka (kravského) o 200 %. Většina rodin mých spolužáků se jakž takž do tohoto modelu vešla. Mělo to své mouchy: v rodině jedné kamarádky byl tatínek despota, který týral celou rodinu. Jeho žena se de facto udřela a brala své časné umírání jako vysvobození. V rodině další kamarádky ze školy byl již starší tatínek tak trochu neviditelný, buď byl na směně, nebo po směně spal, takže hrát u nich doma ...