Přeskočit na hlavní obsah

Do Prčic! – 2. Příravy na Lughnasadh

Křesťanský obsah původně zemědělského svátku Lughnasadh se pojí s osobou sv. Patrika. Původní náplní byla oslava sklizně, protože v období před žněmi se původní zemědělská společnost ocitala v těžké nouzi: zásoby minulého roku byly téměř spotřebovány a pokud by sklizeň obilí a plodů nebyla dostatečná, hrozil hlad.

V křesťanské podobě svátku je v Irsku zvykem mimo radosti z úrody také návštěva pramenů a studní (keltský svět má mnoho takových míst spojených s jmény konkrétních světců). Dalším spíše novodobějším zvykem je výstup na horu či kopec. A zvykem starodávným je potom specifický typ tance. Tento zvyk se v současnosti přetavil do pořádání hudebních a tanečních festivalů.

K tomuto svátku tedy patří obilí, květy, ovoce, čerstvě upečený chléb jásavé radostné barvy. Jinak vděčnost, i když pod vlivem amerického Díkůvzdání se poděkování za úrodu v křesťanském prostoru (pokud se vůbec slaví), posunulo až k závěru sklizně, tedy do konce podzimu.

Na pečení chleba jsem si netroufla, na běžné „rukodělky“ (tedy výrobu obilného věnce) a trochu religionistického poučení ano. Pozvala jsem se tedy na návštěvu tam, kde tohle umějí.

Počasí se krajem honilo jak o aprílu, chvíli vedro, chvíli déšť. Výsledkem byl vozík plný mokrých klasů, které šly místy ze země i s kořínky. A také s okolním plevelem. Koukol to nebyl, tento biblický plevel není nějak v poslední době k mání. Zato pýru bylo celkem dost.

Nezbylo, než obilí vyházet z vozíku a rozprostřít, aby aspoň trochu proschlo. Na první pohled to byla šílená změť a připadalo mi, že v tomhle se budem patlat hodiny. Nakonec to nebylo tak zlé. A určitá vlhkost (neprášilo se tedy) byla úlevou i pro mou alergii. Odvážně jsem se hrabala v ječmeni holýma rukama (jasně, že jsem se příliš netulila k ječmínkovým fousům) – a dopadlo to dobře. Po nějaké době se ošatka začala plnit stébly přistřiženými na správnou délku a plevel a hluchá stébla končily sice nikoliv v ohni neuhasitelném, ale v nádobě odpadní (myslím, že sláma směřovala na kompost). Ošatka se zaplnila a vypadala mírumilovně, úhledně a uskládaně. Ale andělům tu činnost eschatologické žně nezávidím. Dalo to fušku. Od nynějška si budu ono podobenství spojovat se zahradnickými nůžkami a osinami na triku.

Věnec z pouhých klasů by byl sice hezký, ale trošku fádní. Ke slovu přišly květiny místních luk – toten, vikev, červený jetel, řebříček, starček, jestřábník. Něco květin sušených a pár stébel jiného obilí.

Prostorově náročnou činností bylo předpřipravit si svazky, které se potom rovnou připevňovaly na slaměný korpus. Ten byl celkem velký, znamenalo to, že svazečků bylo třeba víc než dost. Záhy ležely na stol, na lavicích, na dalších vodorovných místech. Šlo o to, aby byla přibližně stejně objemné. Na konci to tedy byla akce jak z „Vařila myšička kašičku“, totiž „tomu málo, tomu nic...“

Následné připevňování, motání a ovíjení vázacím drátem – to už byla hračka. Ječné klasy se odměnily tím, že ječmínkové fousy ještě zvětšily optickou velikost věnce a krásně se vlnily. Nááádhera.

Keltové rádi pyromaní. Asi se sejnou intenzitou a stejnou radostí jako kluci ve vlčáckém věku či mladí požárníci. V situaci, kdy hoří 1000 hektarů na severu, si příznivci keltské spirituality dovolili udělat oheň jen v domácím zahradním krbu. Bez ohně by to zkrátka nešlo. Platí tu podobné zásady jako pro oheň táborový – je to oheň slavnostní, má svá pravidla (jo, a buřty se na něm nepečou). Oheň prozařoval nastupující noc, zaháněl dloužící se stíny. Byl upomínkou na světlo. Na to, že z „jasné části roku“ zbývá, ať již optimisticky či pesimisticky, polovina.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kázání Mirovice 4.11.2023 - ekumenická keltská bohoslužba

Texty: Žd 11,6-10; Navigatio St. Brendani XXVIII; Mt 14,22-33 Důvodů, proč se zde setkáváme, je několik. Tím prvním, obecně platným, je doba v kalendáři. Keltové slavili Samhain. Je to velký a důležitý svátek, vlastně takový keltský Nový rok. Protože byl důležitý, keltští křesťané si jej „pokřtili“. Zde je prapůvod našich křesťanských svátků, které se slaví jako dva v jednom: svátku všech svatých (slavíme 1.11.) a svátku všech věrných zemřelých (slavíme 2.11.) a dnes ho známe spíš jako Dušičky, nebo v amerikanizované formě jako Halloween. Ale vraťme se ke kořenům. Samhain je čas (nemůžeme ho chápat jako přesných 24 hodin), kdy se otevírá hranice mezi naším světem a světem Jiným. Tajemný čas, kdy brána kamsi je otevřena. Jak tomu rozumět? Jak to uchopit? Co si z toho vzít pro nás teď a tady? Keltové věřili v existenci Jiného světa, světa ideálního, paralelně existujícího se světem naším, do něhož lze občas (ovšem na vlastní nebezpečí) vstoupit. Ohlas této dávné víry se nám zachoval

Pseudo-zbožnost

Po opravdu hodně dlouhé době jsem se ocitla na bohoslužbě „konkurenční“ římskokatolické církve. Bohoslužba to byla pěkná, i když byl všední den a zrovna tady se nekázalo. Co by také mohl člověk očekávat víc na skoro venkově kdesi v kopcích? Místní osazenstvo tvořilo podivnou směs lidí otevřených a lidí, kde jsem si nebyla vlastně jistá, kam je zařadit. Na první pohled se mi jejich prožívání bohoslužby jevilo celkem vzdálené. Šok na mě čekal poté. Už jsem pozapomněla, že lidová tvořivost může proniknout i do prožívání doby po liturgii a že dokáže plodit prapodivné pseudo-liturgické útvary. A tak místní, místo toho, aby se po bohoslužbě radovali z blízkosti Boží, z Božího jemného doteku a z pozvání ke Kristovu stolu, zaklekli a už to jelo! Nemám nic proti Zdrávasu (ač to není můj šálek čaje), ale orodování „za nás hříšné“ mi přišlo jako něco, co se de facto bije s radostí, vděčností a pocitem přijetí, který tak nějak s eucharistií souvisí. To však nebylo vše. Ještě bylo třeba se dovola

Střípky: Rok a den 2

Probouzím se velmi časně. Předjarní, uplakané ráno. Bude mi chvíli trvat, než se rozhýbám k životu, ale to už tak je pár let. Vždycky se těším, až ranní rutina dospěje k bodu „kafe“, protože to už trochu vnímám. Do té doby jedu na autopilota. Teď je tu čas na přemýšlení… Od toho léta, kdy se mi něco možná začalo dostávat pod kůži, se nic nedělo. Tedy… covid zuřil s podzimem dál. Dostihl někdy i mne. Ano, byla to zlomová zkušenost. Možná nějak jinak. Možná jen vědomí, že v těžkých chvílích by nikdo neměl být sám. Nejsem ani charitativní, vlastně ani ukecaný typ. Ale s mnoha lidmi jsem, když mi bylo aspoň trochu dobře, povídala. Co taky v nemocnici dělat, že? Povídání vůbec ne o víře, spíš o nich samých, o jejich úplně obyčejných a strašně všedních, až banálních věcech. Mluvit o víře mám trochu ostych. Víc od chvíle, kdy jsem zažila na vlastní oči situaci, kdy k těžce umírajícímu člověku, zdaleka ne smířenému se situací, napochodoval jistý věřící suverén a zeptal se ho, zda se těší n