Přeskočit na hlavní obsah

Do Prčic! – 3. Lughnasadh

Budím se do tichého rána. Klasický rituál, cvičit, sprcha, modlitba. Laudy u otevřeného okna nad záhonem nádherných bledě žluto-oranžových secesních růží. Je neděle, křesťané slaví Krista, mimo jiné i jako slunce spravedlnosti. Ale dnešní text je z Kázání na hoře, o nepečování. K díkům za dary země se hodí. Stejně i slova žalmu o tom, že nebesa vypravují o Boží slávě.

Dozvukem včerejší noci jsou mnohé z otázek, které mne navštěvují u ohňů tak nějak vždy v průběhu let: o vlastním zápalu pro věc, o samotě, tichu a knotech doutnajících. Dnešek předkládá otázku, zda je možné dát víc, než sebe sama – jaké jsou legitimní symboly takového vydání se a jak moc je na nás, křesťanech zrovna tohle vidět.

Dopolední bohoslužba se pak vypořádala s vytvořeným věncem – po požehnání byl pověšen na vchodové dveře.

Odpoledne byl čas na výstupy na horu a návštěvu pramenů. Švindlovali jsme. Nahoru na horu nás vyvezlo auto. Do osady s podivným jménem Ounuz. Je to takový Hobitín. Pár baráčků. Jeden jediný obydlen trvale. Zbytek jsou chalupy. Prošli jsme se odtud na Javorovou skálu. Pravda, není tam úplně super vyhlídka, letité stromy stíní pohled do krajiny zdařile (kdysi jsme tomu říkávali Plevelova vyhídka), ale bylo to zvláštní místo. Místo, které zabydlují kameny, obrovské buky. Sem tam se najde i studánka, ale mnohé jsou (otázka je, zda jen vlivem letošního sucha) vyschlé. Někde se v listí krčí vlhká bahnitá louže, jinde ani to ne. Přitom zde by jeden čekal prameniště. Možná však pramínky vd stahuje něčí studna, těžko říct. Z Javorové skály (přímo tam nikdo moc nechodí) jsme šli pak přes vlastně skoro horskou louku ke skiareálu a z Krkonoš přemístěné Poštovně (prý se tady po kopci taky navandrovala, než ji umístili tam, kde je právě teď). Od horní stanice lanovky byl nádherný rozhled do kraje. Je to tupodobný zlom jako u Turnova nebo na Dobré Vodě u Hartmanic. Ale na geologii jsem se nedívala. Zato jsem obdivovala kousíček bukovo-jedlového původního pralesa, jehož se tu pidikousek zachoval. Jedle, že je jeden neobejme a mezi nim staré, uzlovaté statné buky. Jeden stál u staré dlážděné cesty. Některé z cest tady nahoře jsou prastaré. Přemýšlela jsem, kdo tudy chodíval, odkud a kam a na co tak mohli ti lidé před staletími myslet, jak vypadala krajina pod nimi, dnes typická směs vísek, lesíků a polí. Zvláštní pocit, obrousit svými stopami o nepatrné nic kameny cest. Mé stopy odvane vítr. Tento kraj není mým krajem, přesto má něco do sebe. Stinná cesta se stočila zpět do osady, na hřbet kopce. Stojím na hraně. V rovnováze. K přemýšlení toho je dost. A proto přemýšlím.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kázání Mirovice 4.11.2023 - ekumenická keltská bohoslužba

Texty: Žd 11,6-10; Navigatio St. Brendani XXVIII; Mt 14,22-33 Důvodů, proč se zde setkáváme, je několik. Tím prvním, obecně platným, je doba v kalendáři. Keltové slavili Samhain. Je to velký a důležitý svátek, vlastně takový keltský Nový rok. Protože byl důležitý, keltští křesťané si jej „pokřtili“. Zde je prapůvod našich křesťanských svátků, které se slaví jako dva v jednom: svátku všech svatých (slavíme 1.11.) a svátku všech věrných zemřelých (slavíme 2.11.) a dnes ho známe spíš jako Dušičky, nebo v amerikanizované formě jako Halloween. Ale vraťme se ke kořenům. Samhain je čas (nemůžeme ho chápat jako přesných 24 hodin), kdy se otevírá hranice mezi naším světem a světem Jiným. Tajemný čas, kdy brána kamsi je otevřena. Jak tomu rozumět? Jak to uchopit? Co si z toho vzít pro nás teď a tady? Keltové věřili v existenci Jiného světa, světa ideálního, paralelně existujícího se světem naším, do něhož lze občas (ovšem na vlastní nebezpečí) vstoupit. Ohlas této dávné víry se nám zachoval

Pseudo-zbožnost

Po opravdu hodně dlouhé době jsem se ocitla na bohoslužbě „konkurenční“ římskokatolické církve. Bohoslužba to byla pěkná, i když byl všední den a zrovna tady se nekázalo. Co by také mohl člověk očekávat víc na skoro venkově kdesi v kopcích? Místní osazenstvo tvořilo podivnou směs lidí otevřených a lidí, kde jsem si nebyla vlastně jistá, kam je zařadit. Na první pohled se mi jejich prožívání bohoslužby jevilo celkem vzdálené. Šok na mě čekal poté. Už jsem pozapomněla, že lidová tvořivost může proniknout i do prožívání doby po liturgii a že dokáže plodit prapodivné pseudo-liturgické útvary. A tak místní, místo toho, aby se po bohoslužbě radovali z blízkosti Boží, z Božího jemného doteku a z pozvání ke Kristovu stolu, zaklekli a už to jelo! Nemám nic proti Zdrávasu (ač to není můj šálek čaje), ale orodování „za nás hříšné“ mi přišlo jako něco, co se de facto bije s radostí, vděčností a pocitem přijetí, který tak nějak s eucharistií souvisí. To však nebylo vše. Ještě bylo třeba se dovola

Střípky: Rok a den 2

Probouzím se velmi časně. Předjarní, uplakané ráno. Bude mi chvíli trvat, než se rozhýbám k životu, ale to už tak je pár let. Vždycky se těším, až ranní rutina dospěje k bodu „kafe“, protože to už trochu vnímám. Do té doby jedu na autopilota. Teď je tu čas na přemýšlení… Od toho léta, kdy se mi něco možná začalo dostávat pod kůži, se nic nedělo. Tedy… covid zuřil s podzimem dál. Dostihl někdy i mne. Ano, byla to zlomová zkušenost. Možná nějak jinak. Možná jen vědomí, že v těžkých chvílích by nikdo neměl být sám. Nejsem ani charitativní, vlastně ani ukecaný typ. Ale s mnoha lidmi jsem, když mi bylo aspoň trochu dobře, povídala. Co taky v nemocnici dělat, že? Povídání vůbec ne o víře, spíš o nich samých, o jejich úplně obyčejných a strašně všedních, až banálních věcech. Mluvit o víře mám trochu ostych. Víc od chvíle, kdy jsem zažila na vlastní oči situaci, kdy k těžce umírajícímu člověku, zdaleka ne smířenému se situací, napochodoval jistý věřící suverén a zeptal se ho, zda se těší n