Přeskočit na hlavní obsah

TDO IV

... pokračování...

17.8.2022

Ráno se vstávalo obtížně. Spíš kvůli tomu, že venkovní teploty stoupaly a v noci bylo v pokojích vedro. Pořádně jsem zabrala až spíše k ránu a tak můj pravidelný rituál kafe – cvičení –sprcha – zbytek kafe připomínal spíš pohyb v lehkém mentálním oparu. Probrala jsem se až někde na cestě mezi snídaní a modlitbou. Ranní modlitby jely bez zádrhelů, lajky se činily a de facto nepotřebovaly ani mou roli „našeptávače“, což mi dělalo jen radost.

Program se stočil už trošku vážněji, na to, jak si člověk stojí před Bohem. Ne, nebylo to vyhrožování plameny pekelnými, naopak. Nejprve mne upoutalo, že Bůh mluví MOU řečí. Také otázky nahozené pro sdílení byly pozitivní, ale pro někoho asi vůbec ne lehké. Zamýšleli jsme se nad svými dary a jejich používáním, pak ale také nad tím, zda a jak projevujeme milosrdenství a spravedlnost. Tedy celkem výživný materiál ke zpracování.

Tady už se trochu projevovaly i znalosti nebo neznalosti tzv. soft skills – leckdo si to uchopil, ale neuměl to tak úplně přesně komunikovat, tedy tápání a hledání slov, příměrů, výrazů. Naštěstí většina toho byla opravdu jen v komunikaci, celkově mě těšilo, že snad mezi námi nebyl nikdo, pro koho by uvažování o svých silných (a slabých) stránkách bylo něco úplně nového.

Na odpoledne se plánoval výlet do Neratova. Moc se mi tam nechtělo. Byla jsem tam v posledních letech dvakrát. Kostel ano, prima, ale ruší mne ta komerce okolo a vlastně i ty davy, které proudí na „profláknuté“ místo. Rozumem to chápu, i Neratov musí z něčeho žít, ale takové zástupy, které tu proklušou za celý den, to není nic pro mne.

Rozhodla jsem se tedy, že se budu separovat a udělám si vlastní odpoledne. Vyjela jsem sice s ostatními, ale nechala jsem se vyhodit v Kunvaldu. Konec konců. Moje protestantské chlupy potřebovaly taky načechrat, aby se mi mohly správně ježit, když se sem tam potkám s nějakým bizárem.

Ten se konal i tady. Prvním místem obdivu byla socha Jána Nepomuckého, která zde byla vztyčena v době, kdy se mu o svatořečení mohlo jen zdát. Socha je to hezká, ale trochu zanedbaná, cedule sice mluví o údržbě v době, kdy se tu dělala naučná stezka (cca 2017), ale ne soše to moc poznat nebylo. Od ní jsme to „natáhla“ k nejvzdálenějšímu bodu svého putování, tedy k Bratrské lípě. Strom je asi půldruhého kiláku od sochy Jana; vzdušnou čarou je to blíž, ale jsou zde ploty a škarpy a zahrádky a kopce nahoru i dolů. Lípu jsem šťastně našla a obdivila a od ní jsme se vydala k Jordánu. Místní Jordán je také atypický, kdo by čekal řeku či rybník, zklame se, je to na kopci. Znamenalo to od lípy s kopce a zase s kopce a pak vyfunět do protější stráně až ven z vesnice a tam najít napojení naučné stezky. Byl opravdu nejteplejší den týdne a triko jsem propotila už cestou k lípě. U Jordánu jsem už kdysi byla a tak jsem se ve chvíli, kdy se mi podařilo zdolat protější krpál, poměrně snadno zorientovala. Věděla jsem, že nyní bude mou odměnou dlouhá a pozvolná cesta z kopce a ještě z části lesem.

Nevím, zda to bylo tím vedrem, nebo tím, že po dějinách Jednoty bratrské už nikdo ani nevzdechne, ale jakmile jsem se ocitla mimo civilizaci, čekala mě dlouhá a osamělá cesta. Nemusela jsem spěchat, i když na úplné courání to také nebylo. Nahoře u Jordánu jsem našla prý zbytky křestní studánky, ale ve skutečnosti jsou to jen naaranžované kameny. Kousek vedle pomníček památníček. U toho všeho informační cedule.

Cesta z kopce mi konečně dala šanci trochu si popřemýšlet – o Jednotě, ale i o programu – a trochu si probrat své záležitosti před Hospodinem. Dřív mi hlubší modlitba naskakovala tak po pátém kilometru, ale můj zdevastovaný organismus se musel přizpůsobit a tentokrát mi dal šanci, ledva jsem od Jordánu odešla.

Měla jsem před sebou ještě tak 2 hodiny samoty. Část z nich jsem strávila na cestě, která byla dlouho nepoužívaná a tedy ne příliš prošlapaná. U odbočky jsem potkala nějakého pána s třemi psy. Chvíli jsme povídali, chvíli jsem si hrála s jeho chlupatými kamarády. Jedna z fenek usoudila, že je se mnou legrace a chtěla mne pak doprovázet na další cestě. Musela jsem jí to rozmluvit a pán mne varoval, že mám čekat dvoumetrové pole kopřiv (na výšku, na délku bylo naštěstí jen asi 100 metrů). Šla jsem tedy dál skoro kilometr, než mne cesta dolů dovedla do Modlivého dolu. Opět pomníček památníček s připomínkou, že zde, v údolíčku zaříznutém mezi skály se scházeli bratři k modlitbám. Sestry určitě také, ale i mé úvahy pohazovaly s genderově nevyváženými termíny. Údolíčko vzniklo kdysi jako erozní projev vody. Měl tu téci potok. Netekl. Ač bylo vše ve stínu, zůstaly zde jen kameny. Po vodě ani památky. Dokonce ani v podobě provlhlých míst. Voda tu zkrátka chyběla.

Možná proto jsem zde měla takový ezechielovský zážitek. Optala jsem se směrem vzhůru, kde je ta voda? Odpověď byla také ezechielovská ve smyslu, kde jsou ty modlitby? Nebylo to směrováno tak, že bych teď měla jurodivě běhat a vykřikovat na druhé, že se málo modlí a ať koukají přidat, protože to máme ve svých rukou. Ne, bylo to jemnější, osobnější, konkrétnější a pro mne srozumitelnější. A bylo to mezi mnou a Hospodinem (zvědavci, máte smůlu). Než jsem se vydala na další cestu, zvedla jsem z místa, kudy by měla proudit voda, kámen. Leží teď přede mnou, když píšu. Kousek cesty jsem pak pokračovala vyschlým korytem k domku Na sboru. A pak jsem někde špatně odbočila a závěrečný kus cesty k silnici jsem tiše „krosla“ přes něčí zahradu (naštěstí tam nebyl plot). Spěchala jsem do centra obce, ale tady měly „vodní“ obrazy své pokračování – konzum měl zavřeno. A hospodu tu nemají. Nezbylo mi, než o vodu prosit, protože na té asi šestikilometrové štrece jsem vypotila neuvěřitelné množství vody. Andělé ještě existují a tak se mi vody dostalo (sice ne nijak supervlídně, ale napít mi dali). Poslední půlhodinu svého času jsem seděla u autobusové zastávky a jen jsem pozorovala okolí. Tiše, jako bych tu nebyla. Čekala jsem, až lehce a nenápadně zastaví auto a nabere mne na cestě domů. Dopadlo to dobře, nenechali mě tam.

Večer nás čekala bohoslužba slova Byla už o něco kratší, než modlitby předchozích dnů. Snad i proto, že se zavedla nová liturgická časomíra, a to jedna pontifikální mše. Vše, co je kratší, obdrží smajlíka, vše delší mračouna (řádným udělovatelem je biskup). Co do délky, obsahu i ekumenického sdílení to bylo na smajlíka.

Úplný večer byl zas další povídání a zpívání, ale i toto je už tradicí. 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pseudo-zbožnost

Po opravdu hodně dlouhé době jsem se ocitla na bohoslužbě „konkurenční“ římskokatolické církve. Bohoslužba to byla pěkná, i když byl všední den a zrovna tady se nekázalo. Co by také mohl člověk očekávat víc na skoro venkově kdesi v kopcích? Místní osazenstvo tvořilo podivnou směs lidí otevřených a lidí, kde jsem si nebyla vlastně jistá, kam je zařadit. Na první pohled se mi jejich prožívání bohoslužby jevilo celkem vzdálené. Šok na mě čekal poté. Už jsem pozapomněla, že lidová tvořivost může proniknout i do prožívání doby po liturgii a že dokáže plodit prapodivné pseudo-liturgické útvary. A tak místní, místo toho, aby se po bohoslužbě radovali z blízkosti Boží, z Božího jemného doteku a z pozvání ke Kristovu stolu, zaklekli a už to jelo! Nemám nic proti Zdrávasu (ač to není můj šálek čaje), ale orodování „za nás hříšné“ mi přišlo jako něco, co se de facto bije s radostí, vděčností a pocitem přijetí, který tak nějak s eucharistií souvisí. To však nebylo vš...

Rok a den (skoro)

Tak je to dnes, 10. srpna, přesně 363. den od mého svěcení. Tu dnešní vavřineckou pouť si užívám jinak. Z „druhé“ strany oltáře a s tím, že nejsem naštěstí, žádnou z hlavních postav. Co ten rok přinesl? Povídali jsme si o tom, zda je člověk při vlastním svěcení mentálně trochu mimo, nebo jak to je. Pro mne to jáhenské bylo spíš zostřeným soustředěním se na dění. Jednotlivé okamžiky mám v paměti navlečeny za sebou jako korálky. Tohle svěcení bylo víc záležitostí farnosti a taky zde bylo víc přátel. Emocí, která mne provázela bohoslužbou, bylo trochu napětí, trochu zvědavost, trochu ostych – do čeho jsem se to zase „nechala uvrtat“. Vzápětí přišla radost a tak potom vydržela několik měsíců. Někde v půli prázdnin jsem si toužila někam zalézt a trochu si to všechno ještě jednou přeříkat. Nešlo to. Ale moc mi pomohl Týden duchovní obnovy. Indiánský Mesiáš se jako jiný hermeneutický klíč k evangeliím nějak setkal s mým životem. Hledání opravdovosti a autentic...

Homilie svátku sv. Rodiny C

Přiznám se, že svátek sv. Rodiny byl pro mne dlouho problém. Snad proto, že když ho rozebírají různí kazatelé, vždy mluví o tzv. tradiční rodině. Tedy tradiční ve smyslu 2. pol. 20. stol. Tatínek, maminka, 2-5 dětí, ale ve skutečnosti tak 2-3. V kostelích se mluvilo o tom, jak ideální je, aby byla maminka v domácnosti (ale to zvládaly jen ty mnohadětné rodiny). Ve škole, masírováni socialistickou propagandou, vypadal obraz rodiny vlastně hodně podobně: tatínek, maminka, 2-3 děti. Tatínek dělník a maminka údernice, nejlépe obsluhující jeřáb, či rolnice překračující dodávky mléka (kravského) o 200 %. Většina rodin mých spolužáků se jakž takž do tohoto modelu vešla. Mělo to své mouchy: v rodině jedné kamarádky byl tatínek despota, který týral celou rodinu. Jeho žena se de facto udřela a brala své časné umírání jako vysvobození. V rodině další kamarádky ze školy byl již starší tatínek tak trochu neviditelný, buď byl na směně, nebo po směně spal, takže hrát u nich doma ...