Přeskočit na hlavní obsah

Samhain 2022: Odpočítávání

Den -365

Auto se prodírá tmou, ztracené ve středočeské krajině. Jedeme z pohřbu blízkého přítele, spolupracovníka, teologa, spisovatele, básníka. Tedy žádná radostná atmosféra. My tři neznámí se navzájem oťukáváme. Opatrně a pozvolna. Až padne věta: a což se za rok o Samhainu vrátit na to místo, kde jsme se nyní loučili? Martin by si to určitě zasloužil. Ale je tu vůbec šance pustit se do takové akce? Otázka krouží pod střechou auta a doprovází mne domů. V následujících týdnech a měsících se pravidelně připomíná.

Den -100

Kvůli tomu nápadu jsme se pokusili něco si domluvit. A v tento den byl potvrzen datum. Oslovuji postupně potenciální účastníky, bez kterých by to nešlo.

Den -60

Domluvena organizace, první propagace

Den -30

Znovu propagace. Ještě stále nepropadám panice. V počítači mám hlavní části liturgie. Dorazily vybrané texty a tak uvažuji, jak uchopit přímluvy a závěr.

Den -14

Začíná se horečně pracovat na více místech. Pomáhají lidé z husitské církve a celá akce dostává podobu.

Den -8

Uvažovaný předsedající posílá SMS, že leží s angínou. Mohu se tak maximálně modlit, protože nic jiného nezbývá. Píšu přímluvy ve stylu keltského caimu.

Den -7

V Klatovech na husitské faře nad hrnky kafe dolaďujeme poslední detaily, co a jak.

Den -6

Začíná období „telefonní ústředny“. Dolaďuje se muzika, doprava, účastníci. Pokud nepracuji, odpovídám na telefony a maily.

Den -4

Konečnou verzi liturgie organizuji do brožurky a po práci tisknu. Těch 40 brožur nevypadá, že by vážilo příliš mnoho. Hlavní celebrant se tváří, že antibiotika a modlitby zabraly.

Den -3

Tisknu itineráře dopravy z různých míst. Dělám si malý soukromý přehled, kdo a odkud, případně kdy přijede.

Den -2

Milosrdně mi kvůli plesu odpadá výuka. Ušetřený čas využívám k dohánění pracovních restů.

Den -1

Cestou z práce promáčím bundu i boty. Bunda se suší neochotně a já vyhrabávám z hlubin skříně náhradní. Večer mi opět milosrdně odpadá jakási „zbožná akce“. Je tedy čas zabalit batoh. Nakonec je pořádně těžký. Brožury, texty pro duchovní, knihy, svíčky… no leccos se do něj vešlo. V předzvěsti brzkého vstávání odpadám spát.

Den -10 hodin

Bylo to zbytečné. Budí mne sny. Ne, nezdá se mi o Martinovi, zdá se i variace na motivy: co vše se může pokazit.

Den -5 hodin

Vstávám a se zalepenýma očima mátožně cvičím. Teprve u ranního kafe se ozve budík. Nakonec beru batoh a vyrážím do svítání. Venku je zima a pošmourno. Ve chvíli, kdy sedám do autobusu, se ozývají záda. Prima, bude potřeba to dnes vydržet bez prášků. To tedy bude super den!

Den -3 hodiny

Ve vlaku se snažím roztát. Z vedlejší čtyřky sedadel mne zvědavě okukuje přátelský voříšek, vlastně ona. Přijde mi olíznout ruku a prohodíme tedy pár slov obvyklé konverzace náhodného setkání dvou cizích lidí s jejím páníčkem. Vystupuji na nádraží v Říčanech. Odsud pocestuji autem.

Odpočítávání se zastavilo. Do začátku ekumenické keltské zbývají ještě 3 hodiny, ale už jsme oběma nohama ve víru dění. Postupně se přidávají další.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pseudo-zbožnost

Po opravdu hodně dlouhé době jsem se ocitla na bohoslužbě „konkurenční“ římskokatolické církve. Bohoslužba to byla pěkná, i když byl všední den a zrovna tady se nekázalo. Co by také mohl člověk očekávat víc na skoro venkově kdesi v kopcích? Místní osazenstvo tvořilo podivnou směs lidí otevřených a lidí, kde jsem si nebyla vlastně jistá, kam je zařadit. Na první pohled se mi jejich prožívání bohoslužby jevilo celkem vzdálené. Šok na mě čekal poté. Už jsem pozapomněla, že lidová tvořivost může proniknout i do prožívání doby po liturgii a že dokáže plodit prapodivné pseudo-liturgické útvary. A tak místní, místo toho, aby se po bohoslužbě radovali z blízkosti Boží, z Božího jemného doteku a z pozvání ke Kristovu stolu, zaklekli a už to jelo! Nemám nic proti Zdrávasu (ač to není můj šálek čaje), ale orodování „za nás hříšné“ mi přišlo jako něco, co se de facto bije s radostí, vděčností a pocitem přijetí, který tak nějak s eucharistií souvisí. To však nebylo vš...

Kázání na pouti ke sv. Medardu

Medard není jméno, které bychom dávali svým dětem, přesto je u nás známý a populární. Asociace je jasná, Medard je přes počasí. Dokonce tak moc, že po něm pojmenovali jeden z numerických modelů. Ale Medard jako historická postava zas tak moc nikomu z nás neříká. Možná proto, že je to tak dávno… kam ani paměť pořádně nedosáhne. Jsme odkázáni na legendy. Vždyť toho jinak o přelomu 5./6. stol. na franském území moc nevíme. A ty nám říkají, že pocházel z bohaté franské šlechty. Měl určitě nějaké sourozence, legendy nám zachovaly jméno bratra, který také dosáhl pověsti svatosti. A legendy také vyprávějí o tom, jak se Medard ku počasí dostal. V chlapeckém věku jej zastihla venku zuřivá bouře a v té chvíli se nad něj snesl obrovský orel, který ho roztaženými perutěmi chránil před deštěm. A tak se stal Medard svatým odborníkem přes počasí. Byl v tom sice vcelku nevinně, ale to se tak už stalo mnoha svatým. Zkrátka mu byl přidělen nebeský patronát, protože i v tom vzý...

Homilie svátku sv. Rodiny C

Přiznám se, že svátek sv. Rodiny byl pro mne dlouho problém. Snad proto, že když ho rozebírají různí kazatelé, vždy mluví o tzv. tradiční rodině. Tedy tradiční ve smyslu 2. pol. 20. stol. Tatínek, maminka, 2-5 dětí, ale ve skutečnosti tak 2-3. V kostelích se mluvilo o tom, jak ideální je, aby byla maminka v domácnosti (ale to zvládaly jen ty mnohadětné rodiny). Ve škole, masírováni socialistickou propagandou, vypadal obraz rodiny vlastně hodně podobně: tatínek, maminka, 2-3 děti. Tatínek dělník a maminka údernice, nejlépe obsluhující jeřáb, či rolnice překračující dodávky mléka (kravského) o 200 %. Většina rodin mých spolužáků se jakž takž do tohoto modelu vešla. Mělo to své mouchy: v rodině jedné kamarádky byl tatínek despota, který týral celou rodinu. Jeho žena se de facto udřela a brala své časné umírání jako vysvobození. V rodině další kamarádky ze školy byl již starší tatínek tak trochu neviditelný, buď byl na směně, nebo po směně spal, takže hrát u nich doma ...