Přeskočit na hlavní obsah

Samhain 2022: Odpočítávání

Den -365

Auto se prodírá tmou, ztracené ve středočeské krajině. Jedeme z pohřbu blízkého přítele, spolupracovníka, teologa, spisovatele, básníka. Tedy žádná radostná atmosféra. My tři neznámí se navzájem oťukáváme. Opatrně a pozvolna. Až padne věta: a což se za rok o Samhainu vrátit na to místo, kde jsme se nyní loučili? Martin by si to určitě zasloužil. Ale je tu vůbec šance pustit se do takové akce? Otázka krouží pod střechou auta a doprovází mne domů. V následujících týdnech a měsících se pravidelně připomíná.

Den -100

Kvůli tomu nápadu jsme se pokusili něco si domluvit. A v tento den byl potvrzen datum. Oslovuji postupně potenciální účastníky, bez kterých by to nešlo.

Den -60

Domluvena organizace, první propagace

Den -30

Znovu propagace. Ještě stále nepropadám panice. V počítači mám hlavní části liturgie. Dorazily vybrané texty a tak uvažuji, jak uchopit přímluvy a závěr.

Den -14

Začíná se horečně pracovat na více místech. Pomáhají lidé z husitské církve a celá akce dostává podobu.

Den -8

Uvažovaný předsedající posílá SMS, že leží s angínou. Mohu se tak maximálně modlit, protože nic jiného nezbývá. Píšu přímluvy ve stylu keltského caimu.

Den -7

V Klatovech na husitské faře nad hrnky kafe dolaďujeme poslední detaily, co a jak.

Den -6

Začíná období „telefonní ústředny“. Dolaďuje se muzika, doprava, účastníci. Pokud nepracuji, odpovídám na telefony a maily.

Den -4

Konečnou verzi liturgie organizuji do brožurky a po práci tisknu. Těch 40 brožur nevypadá, že by vážilo příliš mnoho. Hlavní celebrant se tváří, že antibiotika a modlitby zabraly.

Den -3

Tisknu itineráře dopravy z různých míst. Dělám si malý soukromý přehled, kdo a odkud, případně kdy přijede.

Den -2

Milosrdně mi kvůli plesu odpadá výuka. Ušetřený čas využívám k dohánění pracovních restů.

Den -1

Cestou z práce promáčím bundu i boty. Bunda se suší neochotně a já vyhrabávám z hlubin skříně náhradní. Večer mi opět milosrdně odpadá jakási „zbožná akce“. Je tedy čas zabalit batoh. Nakonec je pořádně těžký. Brožury, texty pro duchovní, knihy, svíčky… no leccos se do něj vešlo. V předzvěsti brzkého vstávání odpadám spát.

Den -10 hodin

Bylo to zbytečné. Budí mne sny. Ne, nezdá se mi o Martinovi, zdá se i variace na motivy: co vše se může pokazit.

Den -5 hodin

Vstávám a se zalepenýma očima mátožně cvičím. Teprve u ranního kafe se ozve budík. Nakonec beru batoh a vyrážím do svítání. Venku je zima a pošmourno. Ve chvíli, kdy sedám do autobusu, se ozývají záda. Prima, bude potřeba to dnes vydržet bez prášků. To tedy bude super den!

Den -3 hodiny

Ve vlaku se snažím roztát. Z vedlejší čtyřky sedadel mne zvědavě okukuje přátelský voříšek, vlastně ona. Přijde mi olíznout ruku a prohodíme tedy pár slov obvyklé konverzace náhodného setkání dvou cizích lidí s jejím páníčkem. Vystupuji na nádraží v Říčanech. Odsud pocestuji autem.

Odpočítávání se zastavilo. Do začátku ekumenické keltské zbývají ještě 3 hodiny, ale už jsme oběma nohama ve víru dění. Postupně se přidávají další.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kázání Mirovice 4.11.2023 - ekumenická keltská bohoslužba

Texty: Žd 11,6-10; Navigatio St. Brendani XXVIII; Mt 14,22-33 Důvodů, proč se zde setkáváme, je několik. Tím prvním, obecně platným, je doba v kalendáři. Keltové slavili Samhain. Je to velký a důležitý svátek, vlastně takový keltský Nový rok. Protože byl důležitý, keltští křesťané si jej „pokřtili“. Zde je prapůvod našich křesťanských svátků, které se slaví jako dva v jednom: svátku všech svatých (slavíme 1.11.) a svátku všech věrných zemřelých (slavíme 2.11.) a dnes ho známe spíš jako Dušičky, nebo v amerikanizované formě jako Halloween. Ale vraťme se ke kořenům. Samhain je čas (nemůžeme ho chápat jako přesných 24 hodin), kdy se otevírá hranice mezi naším světem a světem Jiným. Tajemný čas, kdy brána kamsi je otevřena. Jak tomu rozumět? Jak to uchopit? Co si z toho vzít pro nás teď a tady? Keltové věřili v existenci Jiného světa, světa ideálního, paralelně existujícího se světem naším, do něhož lze občas (ovšem na vlastní nebezpečí) vstoupit. Ohlas této dávné víry se nám zachoval

Pseudo-zbožnost

Po opravdu hodně dlouhé době jsem se ocitla na bohoslužbě „konkurenční“ římskokatolické církve. Bohoslužba to byla pěkná, i když byl všední den a zrovna tady se nekázalo. Co by také mohl člověk očekávat víc na skoro venkově kdesi v kopcích? Místní osazenstvo tvořilo podivnou směs lidí otevřených a lidí, kde jsem si nebyla vlastně jistá, kam je zařadit. Na první pohled se mi jejich prožívání bohoslužby jevilo celkem vzdálené. Šok na mě čekal poté. Už jsem pozapomněla, že lidová tvořivost může proniknout i do prožívání doby po liturgii a že dokáže plodit prapodivné pseudo-liturgické útvary. A tak místní, místo toho, aby se po bohoslužbě radovali z blízkosti Boží, z Božího jemného doteku a z pozvání ke Kristovu stolu, zaklekli a už to jelo! Nemám nic proti Zdrávasu (ač to není můj šálek čaje), ale orodování „za nás hříšné“ mi přišlo jako něco, co se de facto bije s radostí, vděčností a pocitem přijetí, který tak nějak s eucharistií souvisí. To však nebylo vše. Ještě bylo třeba se dovola

Střípky: Rok a den 2

Probouzím se velmi časně. Předjarní, uplakané ráno. Bude mi chvíli trvat, než se rozhýbám k životu, ale to už tak je pár let. Vždycky se těším, až ranní rutina dospěje k bodu „kafe“, protože to už trochu vnímám. Do té doby jedu na autopilota. Teď je tu čas na přemýšlení… Od toho léta, kdy se mi něco možná začalo dostávat pod kůži, se nic nedělo. Tedy… covid zuřil s podzimem dál. Dostihl někdy i mne. Ano, byla to zlomová zkušenost. Možná nějak jinak. Možná jen vědomí, že v těžkých chvílích by nikdo neměl být sám. Nejsem ani charitativní, vlastně ani ukecaný typ. Ale s mnoha lidmi jsem, když mi bylo aspoň trochu dobře, povídala. Co taky v nemocnici dělat, že? Povídání vůbec ne o víře, spíš o nich samých, o jejich úplně obyčejných a strašně všedních, až banálních věcech. Mluvit o víře mám trochu ostych. Víc od chvíle, kdy jsem zažila na vlastní oči situaci, kdy k těžce umírajícímu člověku, zdaleka ne smířenému se situací, napochodoval jistý věřící suverén a zeptal se ho, zda se těší n