Přeskočit na hlavní obsah

Jak jsem si naběhla na adventní výzvu

Někdy před začátkem adventu (ten keltský totiž původně trval také 40 dní a někteří ho tak stále drží) jsem přemýšlela, čím si ono období ozvláštnit. Našla jsem kdesi na sítích vcelku zajímavou inspiraci, pohodový mix výzev a výzviček, velkých i malých, superduchovních i vyráběcích. Vcelku mne zaujaly. Přeložila jsem je tedy, adaptovala na české prostředí, neb pouť k hrobům velšských světců by asi jeden v našich podmínkách jen tak nedal, a vypustila do světa.

Nu, a protože věřím, že co si člověk navaří, má si také sníst, pustila jsem se do plnění alespoň některých z nich. Vyráběcí si nechávám na Vánoce, teď zcela nekreativně držím v ruce počítačovou myš a opravuji testy. Procházky přírodou a adventní muzika mi dělají radost. Dobrá kniha sem tam také. Pár adventních návštěv jsem též stihla – a radost z nich byla oboustranná.

Tedy zbývají ještě ty maličkosti. Hned na počátku adventu jsem si vybrala zdánlivě lehkou věc, o níž jsem byla přesvědčena, že ji odškrtnu hned s lehkostí políčka Modrého života. Totiž: usmát se na někoho v metru, autobuse nebo na ulici.

Ukázalo se, že metro je pro tuto výzvu při mých ranních cestách spíše bitevním polem. Narvaná souprava plná lidí čučících do mobilů, případně se sluchátky na uších, nevnímajících okolí. Nevnímajících ani to, když někde u tyče podávám se svými hůlčičkami sportovní výkony, abych udržela záda rovná a bez otřesů. Zatím to má pro mne ten efekt, že i na mne přechází všeobecná načuřenost a místo vlídnosti doluji ze svého nitra sarkasmy a ironie stylu: „A vážně si myslíte, že ty fofrklacky mám pro efekt?“ „Děkuji, že uznáváte, že mám lepší fyzičku než průměrný teenager!“ A jiné podobně štiplavé. Potom mne fackuje hanba, když má tendenci mi uvolnit místo někdo o patnáct let starší.

Zkusila jsem, zda se mi nepovede lépe ve vlaku. Nevedlo. Na mém místenkou rezervovaném místě se roztahovala s jasnou samozřejmostí studentka, které se moc nechtělo posunout jinam. Další přistupující do kupé dík sluchátkům neměli zapotřebí pozdravit ani při vstupu, ani při odchodu.

Vadí mi to všechno. Vadí mi, že se k sobě ve veřejném prostoru chováme hulvátsky. Vadí mi i to, že se pomalu dostávám do škatulky "zakyslá mentorující bába". A tak bojuji každé ráno znovu, jestli dnes nastane den D a podaří se mi na někoho v metru či vlaku nebo v autobuse usmát.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pseudo-zbožnost

Po opravdu hodně dlouhé době jsem se ocitla na bohoslužbě „konkurenční“ římskokatolické církve. Bohoslužba to byla pěkná, i když byl všední den a zrovna tady se nekázalo. Co by také mohl člověk očekávat víc na skoro venkově kdesi v kopcích? Místní osazenstvo tvořilo podivnou směs lidí otevřených a lidí, kde jsem si nebyla vlastně jistá, kam je zařadit. Na první pohled se mi jejich prožívání bohoslužby jevilo celkem vzdálené. Šok na mě čekal poté. Už jsem pozapomněla, že lidová tvořivost může proniknout i do prožívání doby po liturgii a že dokáže plodit prapodivné pseudo-liturgické útvary. A tak místní, místo toho, aby se po bohoslužbě radovali z blízkosti Boží, z Božího jemného doteku a z pozvání ke Kristovu stolu, zaklekli a už to jelo! Nemám nic proti Zdrávasu (ač to není můj šálek čaje), ale orodování „za nás hříšné“ mi přišlo jako něco, co se de facto bije s radostí, vděčností a pocitem přijetí, který tak nějak s eucharistií souvisí. To však nebylo vš...

Rok a den (skoro)

Tak je to dnes, 10. srpna, přesně 363. den od mého svěcení. Tu dnešní vavřineckou pouť si užívám jinak. Z „druhé“ strany oltáře a s tím, že nejsem naštěstí, žádnou z hlavních postav. Co ten rok přinesl? Povídali jsme si o tom, zda je člověk při vlastním svěcení mentálně trochu mimo, nebo jak to je. Pro mne to jáhenské bylo spíš zostřeným soustředěním se na dění. Jednotlivé okamžiky mám v paměti navlečeny za sebou jako korálky. Tohle svěcení bylo víc záležitostí farnosti a taky zde bylo víc přátel. Emocí, která mne provázela bohoslužbou, bylo trochu napětí, trochu zvědavost, trochu ostych – do čeho jsem se to zase „nechala uvrtat“. Vzápětí přišla radost a tak potom vydržela několik měsíců. Někde v půli prázdnin jsem si toužila někam zalézt a trochu si to všechno ještě jednou přeříkat. Nešlo to. Ale moc mi pomohl Týden duchovní obnovy. Indiánský Mesiáš se jako jiný hermeneutický klíč k evangeliím nějak setkal s mým životem. Hledání opravdovosti a autentic...

Homilie svátku sv. Rodiny C

Přiznám se, že svátek sv. Rodiny byl pro mne dlouho problém. Snad proto, že když ho rozebírají různí kazatelé, vždy mluví o tzv. tradiční rodině. Tedy tradiční ve smyslu 2. pol. 20. stol. Tatínek, maminka, 2-5 dětí, ale ve skutečnosti tak 2-3. V kostelích se mluvilo o tom, jak ideální je, aby byla maminka v domácnosti (ale to zvládaly jen ty mnohadětné rodiny). Ve škole, masírováni socialistickou propagandou, vypadal obraz rodiny vlastně hodně podobně: tatínek, maminka, 2-3 děti. Tatínek dělník a maminka údernice, nejlépe obsluhující jeřáb, či rolnice překračující dodávky mléka (kravského) o 200 %. Většina rodin mých spolužáků se jakž takž do tohoto modelu vešla. Mělo to své mouchy: v rodině jedné kamarádky byl tatínek despota, který týral celou rodinu. Jeho žena se de facto udřela a brala své časné umírání jako vysvobození. V rodině další kamarádky ze školy byl již starší tatínek tak trochu neviditelný, buď byl na směně, nebo po směně spal, takže hrát u nich doma ...