Přeskočit na hlavní obsah

Jak jsem si naběhla na adventní výzvu

Někdy před začátkem adventu (ten keltský totiž původně trval také 40 dní a někteří ho tak stále drží) jsem přemýšlela, čím si ono období ozvláštnit. Našla jsem kdesi na sítích vcelku zajímavou inspiraci, pohodový mix výzev a výzviček, velkých i malých, superduchovních i vyráběcích. Vcelku mne zaujaly. Přeložila jsem je tedy, adaptovala na české prostředí, neb pouť k hrobům velšských světců by asi jeden v našich podmínkách jen tak nedal, a vypustila do světa.

Nu, a protože věřím, že co si člověk navaří, má si také sníst, pustila jsem se do plnění alespoň některých z nich. Vyráběcí si nechávám na Vánoce, teď zcela nekreativně držím v ruce počítačovou myš a opravuji testy. Procházky přírodou a adventní muzika mi dělají radost. Dobrá kniha sem tam také. Pár adventních návštěv jsem též stihla – a radost z nich byla oboustranná.

Tedy zbývají ještě ty maličkosti. Hned na počátku adventu jsem si vybrala zdánlivě lehkou věc, o níž jsem byla přesvědčena, že ji odškrtnu hned s lehkostí políčka Modrého života. Totiž: usmát se na někoho v metru, autobuse nebo na ulici.

Ukázalo se, že metro je pro tuto výzvu při mých ranních cestách spíše bitevním polem. Narvaná souprava plná lidí čučících do mobilů, případně se sluchátky na uších, nevnímajících okolí. Nevnímajících ani to, když někde u tyče podávám se svými hůlčičkami sportovní výkony, abych udržela záda rovná a bez otřesů. Zatím to má pro mne ten efekt, že i na mne přechází všeobecná načuřenost a místo vlídnosti doluji ze svého nitra sarkasmy a ironie stylu: „A vážně si myslíte, že ty fofrklacky mám pro efekt?“ „Děkuji, že uznáváte, že mám lepší fyzičku než průměrný teenager!“ A jiné podobně štiplavé. Potom mne fackuje hanba, když má tendenci mi uvolnit místo někdo o patnáct let starší.

Zkusila jsem, zda se mi nepovede lépe ve vlaku. Nevedlo. Na mém místenkou rezervovaném místě se roztahovala s jasnou samozřejmostí studentka, které se moc nechtělo posunout jinam. Další přistupující do kupé dík sluchátkům neměli zapotřebí pozdravit ani při vstupu, ani při odchodu.

Vadí mi to všechno. Vadí mi, že se k sobě ve veřejném prostoru chováme hulvátsky. Vadí mi i to, že se pomalu dostávám do škatulky "zakyslá mentorující bába". A tak bojuji každé ráno znovu, jestli dnes nastane den D a podaří se mi na někoho v metru či vlaku nebo v autobuse usmát.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kázání na pouti ke sv. Medardu

Medard není jméno, které bychom dávali svým dětem, přesto je u nás známý a populární. Asociace je jasná, Medard je přes počasí. Dokonce tak moc, že po něm pojmenovali jeden z numerických modelů. Ale Medard jako historická postava zas tak moc nikomu z nás neříká. Možná proto, že je to tak dávno… kam ani paměť pořádně nedosáhne. Jsme odkázáni na legendy. Vždyť toho jinak o přelomu 5./6. stol. na franském území moc nevíme. A ty nám říkají, že pocházel z bohaté franské šlechty. Měl určitě nějaké sourozence, legendy nám zachovaly jméno bratra, který také dosáhl pověsti svatosti. A legendy také vyprávějí o tom, jak se Medard ku počasí dostal. V chlapeckém věku jej zastihla venku zuřivá bouře a v té chvíli se nad něj snesl obrovský orel, který ho roztaženými perutěmi chránil před deštěm. A tak se stal Medard svatým odborníkem přes počasí. Byl v tom sice vcelku nevinně, ale to se tak už stalo mnoha svatým. Zkrátka mu byl přidělen nebeský patronát, protože i v tom vzý...

Homilie 2. neděle během roku C (2025)

  Texty: Iz 62,1-5; 1K 12,1-12; J 2,1-12 Začnu otázkou: co je to sendvič? Asi to víme všichni: dva plátky chleba a uvnitř náplň. Jaký máte nejraději? Se slaninou nebo kuřecí, sýrový či s tuňákem…? A jak souvisí sendvič s našimi novozákonními čteními? Za chvilku to objasníme. Budeme si dnes povídat o čtení z epištoly, protože to evangelijní znáte a slyšíte pořád dokola (a třeba vás už kapku nudí). Dnes se tedy podíváme do antického Korintu. V té době to bylo jedno z mála míst tehdejšího světa, kde to opravdu žilo. Město uprostřed Středozemního moře, které mělo 2 přístavy. Velké obchodní centrum. Koupit jste tam tehdy mohli cokoli: zlatem a jantarem počínaje, otroky konče. Chtěli jste velrybí kostice na hřebeny? Žádný problém. Bylo by libo núbijskou slonovinu? Máme na skladě… Stejné to pak bylo také s nabídkou náboženského servisu. Líbila by se vám válečnická mysteria? Nebo radši něco ezo pro dámy? Nebo vůbec trochu odvázanější kult? Všechno tam měli. P...

Homilie svátku sv. Rodiny C

Přiznám se, že svátek sv. Rodiny byl pro mne dlouho problém. Snad proto, že když ho rozebírají různí kazatelé, vždy mluví o tzv. tradiční rodině. Tedy tradiční ve smyslu 2. pol. 20. stol. Tatínek, maminka, 2-5 dětí, ale ve skutečnosti tak 2-3. V kostelích se mluvilo o tom, jak ideální je, aby byla maminka v domácnosti (ale to zvládaly jen ty mnohadětné rodiny). Ve škole, masírováni socialistickou propagandou, vypadal obraz rodiny vlastně hodně podobně: tatínek, maminka, 2-3 děti. Tatínek dělník a maminka údernice, nejlépe obsluhující jeřáb, či rolnice překračující dodávky mléka (kravského) o 200 %. Většina rodin mých spolužáků se jakž takž do tohoto modelu vešla. Mělo to své mouchy: v rodině jedné kamarádky byl tatínek despota, který týral celou rodinu. Jeho žena se de facto udřela a brala své časné umírání jako vysvobození. V rodině další kamarádky ze školy byl již starší tatínek tak trochu neviditelný, buď byl na směně, nebo po směně spal, takže hrát u nich doma ...