Přeskočit na hlavní obsah

Starý Plzenec - letos podruhé

Vlastně to bylo fajn. Malinká šance odpočinout si. Protože… následující dny a týdny budou mít tendenci být šedivé, přepracované, jednotvárné a unavené. Tak, jak vypadá normální semestr. Slyšela jsem (od Marka Orka Váchy), že by se měl člověk snažit proměnit každý den v diamant. Je to moudrý výrok… jen v praxi je někdy ten výbrus trošičku komplikovaný. Pozvání na poutní bohoslužbu do Plzence, letos už podruhé, jsem proto uvítala s jásotem.

V brzkém ránu 28. září jsem stála na Smíchově na nástupišti a čekala na vlak. Bylo celkem hezky, ale přece jen jsem do batohu přihodila svetr a nepromokavou bundu. Jak už to tak na vandry, poutě a toulky bývá. Jediným rozdílem bylo to, že jsem měla tentokrát svůj „bohoslužebný“ batoh – vejde se do něj přesně mimo všech těch normálních věcí také alba a štola (to by jeden neřekl, jak jsou ty liturgické oblečky neskladné!).

Vlak pak pěkně svištěl krajinou a za hodinku jsem vystupovala v Plzni do naprostého podzimu. Mlha „jak mlíko“, vidět bylo tak na 10 kroků. Mlha zalézala všude, za tričko, za krk… Fofrem jsem tedy navlékala svetr, bundu… a přesunula se na nástupiště, odkud jezdívají vlaky na Nepomuk. Za těch pár kilometrů se počasí nijak nezměnilo. Mlha, mlha mlhovatá. V Plzenci jsem měla pro sebe asi hodinu a třičtvrtě na to, abych se vyšplhala nahoru k rotundě. Ten čas jsem chtěla využít ještě jinak. Navštívit místo pátého z již neexistujících kostelů Plzence, sv. Blažeje. Je to trochu stranou civilizace, prozradila mi mapa. Jenže mapy občas mlčí o tom, jak ona necivilizovanost může vypadat.

První kilometr to bylo dobré. Rázovala jsem podél trati, a když už to vypadalo, že mi do cíle chybí nějakých 300 metrů, zahradily cestu koňské ohrady. Definitivně a neprostupně. Nezbylo, než se skoro půl kilásku vrátit na první odbočku a obcházet a obcházet. Obcházení už nebylo tak úplně cestou, jako lehce necestou. Tu cestu, co tu bývala, totiž divoká prasata přeměnila v oranici plnou hrbolů a výmolů. Bylo pořád ještě poměrně brzké dopoledne, mlha přede mnou, mlha za mnou. Orba kačími tesáky vypadala dost čerstvě. Byla jsem navíc jediný člověk široko daleko. Tudy nikdo moc často nechodí, prozrazoval stav a prošlapanost cesty. Nebylo také jasné, zda už jsou divoká prasata po snídani a rozvalují se někde v okolním porostu, nebo zda ještě šmejdí kolem. Bylo třeba dát jim najevo, že tu jsem. Pozvedla jsem tedy hlas a další cestu jsem absolvovala se zpěvem na rtech. Nevím proč, napadl mne žalm 8: „Hospodine, Pane náš, jak vznešené je tvoje jméno po vší zemi…“ Fakt je, že to zabralo. Nebo mají prasata hudební sluch a otráveně si řekla, že to nemají zapotřebí. V mlhavé krajině za svižného pochodu jsem neintonovala čistě. Nebo to byla také zbožná prasata a podle toho, co vím o chování zvěře z keltských legend, mi uctivě dala čas na ranní modlitbu. Šramocení zvěře jsem proto zaslechla jen jednou. Radši jsem nepátrala, kdo se v podrostu paralelně k cestě prochází.

Cesta vedla nejprve okrajem lesa, tráva tam byla vysoká a mlha stékala po všem. Boty už byly beznadějně promočené, bunda zatím držela, šla jsem tak rychle, že zima mi nebylo. Vcelku to tedy bylo pořád dobré. Jen ta zacházka mne připravila o velký kus drahocenného času.

Po dalších 250 metrech bylo jasné, že místo, kde stával kostel, musí být někde nade mnou. Začala jsem hledat, jak proniknout lesem. Přímo se mi tak úplně nechtělo. Zakrátko jsem však našla odbočku. Zavedla mne opravdu do kopce, přes totálně zarostlou mýtinu. Tráva sahala o pasu, křoví trošku nad hlavu. Cesta se zúžila spíš ve stezičku a stáčela se širokým obloukem na další rozcestí. Na kmeni stromu tam našišato viselo prkno s vypálenou šipkou „Blažej“. Vydala jsem se tedy ve směru… do křoví. Prolezla jsem křovisky, cesta už byla opravdu jen stěží patrná. A ejhle, po dalších 50 metrech se otevřela mýtinka, obklopená stromy ze všech stran, z poloviny chráněná srázem. Z kostela nezbylo nic. Stojí tu jen Blažejova pískovcová socha a sloupek, na němž je zobrazena dispozice kostela. Potom je tu kamenná deska, která píše cosi o tom, kdy to tu prý bylo upraveno. Moc upraveně to, pravda, nevypadalo, ale asi se kdysi někdo opravdu snažil. Krátce jsem se tu porozhlédla, pomodlila. Potom už byl vrchovatý čas na cestu k rotundě Petra a Pavla. Výhodou bylo, že jsem věděla, kam jdu a jak cesta vypadá. Šlo to tedy o něco rychleji a o něco bezmyšlenkovitěji. Myšlenky se tedy mohly věnovat tomu, co mne čeká nahoře, na kopci… poutní bohoslužbě.

S ostatními jsem se setkala už pod kopcem, což bylo příjemné. Do kopce jsme potom lezli skupinově – při povídání člověk tolik nemyslí na to, jak příšerný krpál to je. Mlha se stále držela v údolí. Ale nahoře jsme najednou byli nad ní. Potom jsme jen sledovali, jak se líně stahuje údolím dolů po proudu řeky jako chapadla nějakého obrovského zvířete. A potom vyšlo slunce. Stála jsem u rotundy, stahovala svetr, hleděla jsem na protější svah k Radyni, užívala si těch několik chvil sluníčka předtím, než jsme vešli dovnitř a než začala bohoslužba.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pseudo-zbožnost

Po opravdu hodně dlouhé době jsem se ocitla na bohoslužbě „konkurenční“ římskokatolické církve. Bohoslužba to byla pěkná, i když byl všední den a zrovna tady se nekázalo. Co by také mohl člověk očekávat víc na skoro venkově kdesi v kopcích? Místní osazenstvo tvořilo podivnou směs lidí otevřených a lidí, kde jsem si nebyla vlastně jistá, kam je zařadit. Na první pohled se mi jejich prožívání bohoslužby jevilo celkem vzdálené. Šok na mě čekal poté. Už jsem pozapomněla, že lidová tvořivost může proniknout i do prožívání doby po liturgii a že dokáže plodit prapodivné pseudo-liturgické útvary. A tak místní, místo toho, aby se po bohoslužbě radovali z blízkosti Boží, z Božího jemného doteku a z pozvání ke Kristovu stolu, zaklekli a už to jelo! Nemám nic proti Zdrávasu (ač to není můj šálek čaje), ale orodování „za nás hříšné“ mi přišlo jako něco, co se de facto bije s radostí, vděčností a pocitem přijetí, který tak nějak s eucharistií souvisí. To však nebylo vš...

Rok a den (skoro)

Tak je to dnes, 10. srpna, přesně 363. den od mého svěcení. Tu dnešní vavřineckou pouť si užívám jinak. Z „druhé“ strany oltáře a s tím, že nejsem naštěstí, žádnou z hlavních postav. Co ten rok přinesl? Povídali jsme si o tom, zda je člověk při vlastním svěcení mentálně trochu mimo, nebo jak to je. Pro mne to jáhenské bylo spíš zostřeným soustředěním se na dění. Jednotlivé okamžiky mám v paměti navlečeny za sebou jako korálky. Tohle svěcení bylo víc záležitostí farnosti a taky zde bylo víc přátel. Emocí, která mne provázela bohoslužbou, bylo trochu napětí, trochu zvědavost, trochu ostych – do čeho jsem se to zase „nechala uvrtat“. Vzápětí přišla radost a tak potom vydržela několik měsíců. Někde v půli prázdnin jsem si toužila někam zalézt a trochu si to všechno ještě jednou přeříkat. Nešlo to. Ale moc mi pomohl Týden duchovní obnovy. Indiánský Mesiáš se jako jiný hermeneutický klíč k evangeliím nějak setkal s mým životem. Hledání opravdovosti a autentic...

Homilie svátku sv. Rodiny C

Přiznám se, že svátek sv. Rodiny byl pro mne dlouho problém. Snad proto, že když ho rozebírají různí kazatelé, vždy mluví o tzv. tradiční rodině. Tedy tradiční ve smyslu 2. pol. 20. stol. Tatínek, maminka, 2-5 dětí, ale ve skutečnosti tak 2-3. V kostelích se mluvilo o tom, jak ideální je, aby byla maminka v domácnosti (ale to zvládaly jen ty mnohadětné rodiny). Ve škole, masírováni socialistickou propagandou, vypadal obraz rodiny vlastně hodně podobně: tatínek, maminka, 2-3 děti. Tatínek dělník a maminka údernice, nejlépe obsluhující jeřáb, či rolnice překračující dodávky mléka (kravského) o 200 %. Většina rodin mých spolužáků se jakž takž do tohoto modelu vešla. Mělo to své mouchy: v rodině jedné kamarádky byl tatínek despota, který týral celou rodinu. Jeho žena se de facto udřela a brala své časné umírání jako vysvobození. V rodině další kamarádky ze školy byl již starší tatínek tak trochu neviditelný, buď byl na směně, nebo po směně spal, takže hrát u nich doma ...