Přeskočit na hlavní obsah

Cesty: Beltain 2024 - I.

Přes nespornou popularitu a úspěch Keltských modliteb je pořád ještě trochu potřebí vysvětlovat, že ti z nás (nejen) starokatolíků, kdo fandí keltské spiritualitě, fandí přirozeně křesťanské spiritualitě. Na otázky typu, zda v bílém hábitu se zlatým srpem lezu na strom obřadně sekat jmelí, obvykle odpovídám, že bílý hábit by pro takový počin byl nepraktický, jakož i zlatý srp. Zlato je měkké, dá se do něj rýpat, nic s ním neuseknete. Navíc, výšky moc nemusím. A tahle představa má hodně daleko do křesťanské spirituality. Jen tak mimochodem a na okraj, inspirace keltským křesťanstvím neznamená bezduchou imitaci.

Ten dlouhý úvod směřoval k tomu, že se naše „keltofilní“ starokatolické společenství vydalo na krátkou malou pouť za kořeny křesťanské víry u nás. Putování jsme spojili s oslavou Beltainu, což je svátek radostný, protože vyhlíží léto, otevírá slunnou a světlou část roku. V rámci liturgického roku se potkává s dobou velikonoční. Je tedy rozhodně co slavit a z čeho se radovat. Budu povídat o tom, co na té cestě potkalo mne, nečekejte tedy objektivní reportáž.

Vyrazili jsme z různých míst a z různých směrů – Praha, Brno, Ostrava, Frýdek-Místek a Mladá Boleslav. Poněkud dobrodružně jsme se sešli skoro v Mikulčicích. Ta vesnice je takové Mikulčické předměstí a někde tam byl malý penzionek, kde jsme odhodili zbytečnou přítěž, abychom mohli vyrazit dál jen s nezbytnými věcmi.

Naším prvním cílem byl areál Slovanského hradiště Mikulčice-Kopčany. Přes den tu je sice velice rušno, ale den se nachyloval a nastával večer a my byli na celé té rozlehlé pláni skoro sami. Ve vysoké trávě jsou prosekané a vyšlapané chodníčky k jednotlivým památkám, ale zdálky je překrývá teď už hodně vzrostlá tráva, která se vlní ve větru. Foukalo tu skutečně pořádně.

Bylo zvláštní představit si, že všude tady před nějakými 12 stoletími byl rušný městský komplex. Tehdy zde asi nebylo takové ticho. I když ticho je pojem relativní.

Pomalu beze spěchu jsme procházeli areálem, abychom si prohlédli základy šesti z deseti odkrytých kostelů, baptisteria a knížecího paláce. Nechávali jsme na sebe působit místo a krajinu. Mezi V. a VI. kostelem je malé jezírko. Žáby už s večerem spustily svůj koncert a opravdu se neflákaly, nýbrž skřehotaly z plných plic. My jako lidé jsme jim nevadili, asi byly zvyklé. Umlčet je dokázal jen přelet čápa. Čápů jsou tu celé kolonie, hnízdí v civilizaci i ve zbytcích lužního lesa.

Pokračovali jsme dál podél lesa, jenže se mimo žab začali činit i komáři. Uspořádali na nás takový nálet, že nás odradili od dalšího průzkumu terénu a donutili nás se urychleně přesunout „dále od lesa dále…“ Tedy, ne že by to zabralo na sto procent. Ale trochu ano.

Venku v areálu jsme potom slavili bohoslužbu. Ocenila jsem další výhodu liturgického oděvu – komáři skrze něj pronikají podstatně hůře. Ale aby nebylo jen u legrace… k šumění větru se přidal i večerní zpěv ptáků a doplňoval dění. Vnímali jsme to asi všichni, protože občas jsme se odmlčeli, aby ptačí zpěv zazněl hlasitěji. Po brožuře s bohoslužebnými texty mi pochodoval zvědavý mravenec. Pro mne v tom celém dění zaznívala čirá radost, snad proto, že tento způsob slavení bohoslužby – venku, v přírodě, nejen s lidskými přáteli, ale i s Božím stvořením, je pro mne nejsilnější proklamací Boží slávy a dobroty. Ještě asi nedovedu úplně cele sdílet a předávat to, co v takových chvílích zažívám. Slunce pomalu zapadalo a my jsme se loudali zpět. Bohoslužba musí doznít.

Pak nás čekal běžný ruch večera, nějaké jídlo, trocha povídání, nakonec chvilička u dobrého vína (byli jsme přece na Moravě). Ale únava dne nám sklížila oči a vcelku rychle nás ukolébala do snů. Moje večerní modlitba se tak redukovala na pár slov… Bože, bylo to krásné… a už jsem spala. 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kázání Mirovice 4.11.2023 - ekumenická keltská bohoslužba

Texty: Žd 11,6-10; Navigatio St. Brendani XXVIII; Mt 14,22-33 Důvodů, proč se zde setkáváme, je několik. Tím prvním, obecně platným, je doba v kalendáři. Keltové slavili Samhain. Je to velký a důležitý svátek, vlastně takový keltský Nový rok. Protože byl důležitý, keltští křesťané si jej „pokřtili“. Zde je prapůvod našich křesťanských svátků, které se slaví jako dva v jednom: svátku všech svatých (slavíme 1.11.) a svátku všech věrných zemřelých (slavíme 2.11.) a dnes ho známe spíš jako Dušičky, nebo v amerikanizované formě jako Halloween. Ale vraťme se ke kořenům. Samhain je čas (nemůžeme ho chápat jako přesných 24 hodin), kdy se otevírá hranice mezi naším světem a světem Jiným. Tajemný čas, kdy brána kamsi je otevřena. Jak tomu rozumět? Jak to uchopit? Co si z toho vzít pro nás teď a tady? Keltové věřili v existenci Jiného světa, světa ideálního, paralelně existujícího se světem naším, do něhož lze občas (ovšem na vlastní nebezpečí) vstoupit. Ohlas této dávné víry se nám zachoval

Pseudo-zbožnost

Po opravdu hodně dlouhé době jsem se ocitla na bohoslužbě „konkurenční“ římskokatolické církve. Bohoslužba to byla pěkná, i když byl všední den a zrovna tady se nekázalo. Co by také mohl člověk očekávat víc na skoro venkově kdesi v kopcích? Místní osazenstvo tvořilo podivnou směs lidí otevřených a lidí, kde jsem si nebyla vlastně jistá, kam je zařadit. Na první pohled se mi jejich prožívání bohoslužby jevilo celkem vzdálené. Šok na mě čekal poté. Už jsem pozapomněla, že lidová tvořivost může proniknout i do prožívání doby po liturgii a že dokáže plodit prapodivné pseudo-liturgické útvary. A tak místní, místo toho, aby se po bohoslužbě radovali z blízkosti Boží, z Božího jemného doteku a z pozvání ke Kristovu stolu, zaklekli a už to jelo! Nemám nic proti Zdrávasu (ač to není můj šálek čaje), ale orodování „za nás hříšné“ mi přišlo jako něco, co se de facto bije s radostí, vděčností a pocitem přijetí, který tak nějak s eucharistií souvisí. To však nebylo vše. Ještě bylo třeba se dovola

Střípky: Rok a den 2

Probouzím se velmi časně. Předjarní, uplakané ráno. Bude mi chvíli trvat, než se rozhýbám k životu, ale to už tak je pár let. Vždycky se těším, až ranní rutina dospěje k bodu „kafe“, protože to už trochu vnímám. Do té doby jedu na autopilota. Teď je tu čas na přemýšlení… Od toho léta, kdy se mi něco možná začalo dostávat pod kůži, se nic nedělo. Tedy… covid zuřil s podzimem dál. Dostihl někdy i mne. Ano, byla to zlomová zkušenost. Možná nějak jinak. Možná jen vědomí, že v těžkých chvílích by nikdo neměl být sám. Nejsem ani charitativní, vlastně ani ukecaný typ. Ale s mnoha lidmi jsem, když mi bylo aspoň trochu dobře, povídala. Co taky v nemocnici dělat, že? Povídání vůbec ne o víře, spíš o nich samých, o jejich úplně obyčejných a strašně všedních, až banálních věcech. Mluvit o víře mám trochu ostych. Víc od chvíle, kdy jsem zažila na vlastní oči situaci, kdy k těžce umírajícímu člověku, zdaleka ne smířenému se situací, napochodoval jistý věřící suverén a zeptal se ho, zda se těší n