Přeskočit na hlavní obsah

Cesty: Beltain 2024 - I.

Přes nespornou popularitu a úspěch Keltských modliteb je pořád ještě trochu potřebí vysvětlovat, že ti z nás (nejen) starokatolíků, kdo fandí keltské spiritualitě, fandí přirozeně křesťanské spiritualitě. Na otázky typu, zda v bílém hábitu se zlatým srpem lezu na strom obřadně sekat jmelí, obvykle odpovídám, že bílý hábit by pro takový počin byl nepraktický, jakož i zlatý srp. Zlato je měkké, dá se do něj rýpat, nic s ním neuseknete. Navíc, výšky moc nemusím. A tahle představa má hodně daleko do křesťanské spirituality. Jen tak mimochodem a na okraj, inspirace keltským křesťanstvím neznamená bezduchou imitaci.

Ten dlouhý úvod směřoval k tomu, že se naše „keltofilní“ starokatolické společenství vydalo na krátkou malou pouť za kořeny křesťanské víry u nás. Putování jsme spojili s oslavou Beltainu, což je svátek radostný, protože vyhlíží léto, otevírá slunnou a světlou část roku. V rámci liturgického roku se potkává s dobou velikonoční. Je tedy rozhodně co slavit a z čeho se radovat. Budu povídat o tom, co na té cestě potkalo mne, nečekejte tedy objektivní reportáž.

Vyrazili jsme z různých míst a z různých směrů – Praha, Brno, Ostrava, Frýdek-Místek a Mladá Boleslav. Poněkud dobrodružně jsme se sešli skoro v Mikulčicích. Ta vesnice je takové Mikulčické předměstí a někde tam byl malý penzionek, kde jsme odhodili zbytečnou přítěž, abychom mohli vyrazit dál jen s nezbytnými věcmi.

Naším prvním cílem byl areál Slovanského hradiště Mikulčice-Kopčany. Přes den tu je sice velice rušno, ale den se nachyloval a nastával večer a my byli na celé té rozlehlé pláni skoro sami. Ve vysoké trávě jsou prosekané a vyšlapané chodníčky k jednotlivým památkám, ale zdálky je překrývá teď už hodně vzrostlá tráva, která se vlní ve větru. Foukalo tu skutečně pořádně.

Bylo zvláštní představit si, že všude tady před nějakými 12 stoletími byl rušný městský komplex. Tehdy zde asi nebylo takové ticho. I když ticho je pojem relativní.

Pomalu beze spěchu jsme procházeli areálem, abychom si prohlédli základy šesti z deseti odkrytých kostelů, baptisteria a knížecího paláce. Nechávali jsme na sebe působit místo a krajinu. Mezi V. a VI. kostelem je malé jezírko. Žáby už s večerem spustily svůj koncert a opravdu se neflákaly, nýbrž skřehotaly z plných plic. My jako lidé jsme jim nevadili, asi byly zvyklé. Umlčet je dokázal jen přelet čápa. Čápů jsou tu celé kolonie, hnízdí v civilizaci i ve zbytcích lužního lesa.

Pokračovali jsme dál podél lesa, jenže se mimo žab začali činit i komáři. Uspořádali na nás takový nálet, že nás odradili od dalšího průzkumu terénu a donutili nás se urychleně přesunout „dále od lesa dále…“ Tedy, ne že by to zabralo na sto procent. Ale trochu ano.

Venku v areálu jsme potom slavili bohoslužbu. Ocenila jsem další výhodu liturgického oděvu – komáři skrze něj pronikají podstatně hůře. Ale aby nebylo jen u legrace… k šumění větru se přidal i večerní zpěv ptáků a doplňoval dění. Vnímali jsme to asi všichni, protože občas jsme se odmlčeli, aby ptačí zpěv zazněl hlasitěji. Po brožuře s bohoslužebnými texty mi pochodoval zvědavý mravenec. Pro mne v tom celém dění zaznívala čirá radost, snad proto, že tento způsob slavení bohoslužby – venku, v přírodě, nejen s lidskými přáteli, ale i s Božím stvořením, je pro mne nejsilnější proklamací Boží slávy a dobroty. Ještě asi nedovedu úplně cele sdílet a předávat to, co v takových chvílích zažívám. Slunce pomalu zapadalo a my jsme se loudali zpět. Bohoslužba musí doznít.

Pak nás čekal běžný ruch večera, nějaké jídlo, trocha povídání, nakonec chvilička u dobrého vína (byli jsme přece na Moravě). Ale únava dne nám sklížila oči a vcelku rychle nás ukolébala do snů. Moje večerní modlitba se tak redukovala na pár slov… Bože, bylo to krásné… a už jsem spala. 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Pseudo-zbožnost

Po opravdu hodně dlouhé době jsem se ocitla na bohoslužbě „konkurenční“ římskokatolické církve. Bohoslužba to byla pěkná, i když byl všední den a zrovna tady se nekázalo. Co by také mohl člověk očekávat víc na skoro venkově kdesi v kopcích? Místní osazenstvo tvořilo podivnou směs lidí otevřených a lidí, kde jsem si nebyla vlastně jistá, kam je zařadit. Na první pohled se mi jejich prožívání bohoslužby jevilo celkem vzdálené. Šok na mě čekal poté. Už jsem pozapomněla, že lidová tvořivost může proniknout i do prožívání doby po liturgii a že dokáže plodit prapodivné pseudo-liturgické útvary. A tak místní, místo toho, aby se po bohoslužbě radovali z blízkosti Boží, z Božího jemného doteku a z pozvání ke Kristovu stolu, zaklekli a už to jelo! Nemám nic proti Zdrávasu (ač to není můj šálek čaje), ale orodování „za nás hříšné“ mi přišlo jako něco, co se de facto bije s radostí, vděčností a pocitem přijetí, který tak nějak s eucharistií souvisí. To však nebylo vš...

Rok a den (skoro)

Tak je to dnes, 10. srpna, přesně 363. den od mého svěcení. Tu dnešní vavřineckou pouť si užívám jinak. Z „druhé“ strany oltáře a s tím, že nejsem naštěstí, žádnou z hlavních postav. Co ten rok přinesl? Povídali jsme si o tom, zda je člověk při vlastním svěcení mentálně trochu mimo, nebo jak to je. Pro mne to jáhenské bylo spíš zostřeným soustředěním se na dění. Jednotlivé okamžiky mám v paměti navlečeny za sebou jako korálky. Tohle svěcení bylo víc záležitostí farnosti a taky zde bylo víc přátel. Emocí, která mne provázela bohoslužbou, bylo trochu napětí, trochu zvědavost, trochu ostych – do čeho jsem se to zase „nechala uvrtat“. Vzápětí přišla radost a tak potom vydržela několik měsíců. Někde v půli prázdnin jsem si toužila někam zalézt a trochu si to všechno ještě jednou přeříkat. Nešlo to. Ale moc mi pomohl Týden duchovní obnovy. Indiánský Mesiáš se jako jiný hermeneutický klíč k evangeliím nějak setkal s mým životem. Hledání opravdovosti a autentic...

Homilie svátku sv. Rodiny C

Přiznám se, že svátek sv. Rodiny byl pro mne dlouho problém. Snad proto, že když ho rozebírají různí kazatelé, vždy mluví o tzv. tradiční rodině. Tedy tradiční ve smyslu 2. pol. 20. stol. Tatínek, maminka, 2-5 dětí, ale ve skutečnosti tak 2-3. V kostelích se mluvilo o tom, jak ideální je, aby byla maminka v domácnosti (ale to zvládaly jen ty mnohadětné rodiny). Ve škole, masírováni socialistickou propagandou, vypadal obraz rodiny vlastně hodně podobně: tatínek, maminka, 2-3 děti. Tatínek dělník a maminka údernice, nejlépe obsluhující jeřáb, či rolnice překračující dodávky mléka (kravského) o 200 %. Většina rodin mých spolužáků se jakž takž do tohoto modelu vešla. Mělo to své mouchy: v rodině jedné kamarádky byl tatínek despota, který týral celou rodinu. Jeho žena se de facto udřela a brala své časné umírání jako vysvobození. V rodině další kamarádky ze školy byl již starší tatínek tak trochu neviditelný, buď byl na směně, nebo po směně spal, takže hrát u nich doma ...