Přeskočit na hlavní obsah

Cesty: Beltain 2024 - II.

Ráno mne probudilo světlo. Bylo ještě velice, velice brzo. Přemlouvala jsem chvíli své já, že by bylo dobré si ještě trošku zdřímnout, ale nešlo to. Opatrně jsem tedy vyklouzla z pokoje, z domku (ten penzionek byl opravdu takový kapesní, že se tu dalo sice přespat, ale nebylo to moc na soukromé pobývání). Vesnice v drtivé většině spala. Prošla jsem kousek hlavní cestou a pak zamířila do polí a zahrad. Tam už bylo možné zvolnit chůzi, trochu přemýšlet a hodně se modlit. První živí tvorové, které jsem potkala, byly krávy. Přátelsky jsme si chviličku hleděli do očí. Ty kravské jsou obrovské, hluboké a něžné. Pak jsme se vydali každý svou cestou. Krávy k rannímu dojení, já dále cestou mezi vinicemi a zahradami. V trávě byla ještě rosa, hmyz se ještě neprobudil, ale sluníčko se už vyhouplo nad obzor. Ptáci ladili a pak začal ranní koncert naplno. Bylo to krásné, jít jen co noha nohu mine, vědět, že mám spoustu času, vědět, že vše to, co je uvnitř mne, nemusím nutně zformulovat do chytrých a vzletných frází a že Bůh přesto rozumí, co chci a potřebuji říct. Kroužil kolem mne text z modlitby nad dary, z díkůvzdání za víno. Snad proto, že všude, kam oko dohlédlo, byly stopy lidské práce. Nad lahví vína v supermarketu na něco takového člověk asi nemyslí, ale zde se mi připomnělo, že víno (konečně ani chléb) není samozřejmost. Bylo mi trochu líto té odpojenosti od přírody, mizí s ní vědomí naší odkázanosti na zemi, na úrodu, na Boha. Vědomí pokory, vědomí toho, že my, lidé, nejsme zdaleka měřítkem ani cílem všeho.

Když jsem se vrátila, s nohami trochu studenými od rosy, domek se začal probouzet. Snídali jsme venku pod širým nebem. Posilněni jsme se vydali do Kopčan.

Moje představa byla, že kostel stojí na nějakém návrší, že je dominantou. Ne, je to tu kolem lautr rovina. Kostelík je vidět zdaleka, bílá omítka svítí, všude kolem je volná krajina. Sem tam skupinka stromů. Nad hlavou nám krouží čápi. Postupně slétají na louku pár desítek metrů od nás. Je čas čapí svačiny.

My zatím obdivujeme kostelík zvenčí. První písemná zmínka je o něm z r. 1392, ale architektura ukazuje, že je daleko starší (podle dendrologické analýzy dřevěných prvků se datuje asi do r. 925). Také není známo původní zasvěcení, ale protože se sem konávaly poutě v létě, hodili to na sv. Markétu.

Choulíme se do závětří lípy, opět tu fučí velmi zdatně, vítr se v otevřené krajině rozbíhá, není tu nic moc, co by mu překáželo v rozletu.

Chvilku po dohodnuté době se po polní cestě přikolébá auto s panem farářem, který nám půjčuje klíče. Odemykáme a vstupujeme…

Vnitřní prostor je o něco menší, než v replice kostela v Modré, vnitřek působí neuspořádaněji a jako by rozestavěně. Mohou za to zbytky fresek na stěnách a sem tam další prvky, někde odkryté… Podél stěn jsou lavice a v presbytáři čtvercový oltář. To je vše. U vchodu pak něco informačních panelů.

Necháváme dveře otevřené a zdaleka nejen proto, že venku zaparkoval Pavel vozík. Do bohoslužby tak opět vstupuje šumění větví stromu, a dění venku. Sem tam zvědavě někdo nakoukne, ale rozhodně zatím okolo neproudí zástupy lidí.

Bohoslužby se na tomto místě slaví nějakých plus minus 1100 let, možná o něco déle. Tohle pomyšlení mne naplňuje velkou pokorou. Přemýšlím o tom, že v Krédu mluvíme o společenství svatých a často si pod tím nedovedeme nic představit. Vědomí, že na toto místo přicházeli dlouho, dlouho před námi lidé, aby vyznávali svou víru v Boha, možná trochu jinými slovy, ale to přece není to rozhodující. Kdyby nebylo jich, třeba by se víra nedostala až k nám. Bohoslužba byla tedy také výrazem díků těm neznámým, bezejmenným, zapomenutým, těm, jejichž kosti teď možná leží někde v depozitářích muzeí. Bylo to i díkůvzdání Bohu, že tento svět zachovává tak dlouho. Vyhlížíme sice příchod eschatonu, ale život v těchto dimenzích by se neměl redukovat na pasivní čekání. Nutnou otázkou, nad níž jsme se tady zastavili, bylo, jaký obraz Boha neseme v sobě a jaký nabízíme druhým. Nakopla mne k ní taková diskuse o původu zla před několika dny. Škoda, že tu můj oponent v té diskusi nemohl být s námi, třeba by to bylo jasnější. Vzpomněla jsem si na slova litanií, ale dosazovaly se mi tam specifické subjekty:
S větrem a stromy – chválíme Tvé jméno,
s bzučením čmeláka – chválíme Tvé jméno,
s kroužícím luňákem – chválíme Tvé jméno,
s housenkou spěchající přes cestu – chválíme Tvé jméno,
s klapotem čapích zobáků – chválíme Tvé jméno…
s těmi, kdo se kdy modlili na tomto místě – chválíme Tvé jméno.

Bohoslužba pomalu končila a my jsme byli posláni žít Krista v tomto světě. Překročila jsem práh a vstoupila z přítmí kostelíka do jasného slunečného dne, který sliboval příchod léta.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kázání Mirovice 4.11.2023 - ekumenická keltská bohoslužba

Texty: Žd 11,6-10; Navigatio St. Brendani XXVIII; Mt 14,22-33 Důvodů, proč se zde setkáváme, je několik. Tím prvním, obecně platným, je doba v kalendáři. Keltové slavili Samhain. Je to velký a důležitý svátek, vlastně takový keltský Nový rok. Protože byl důležitý, keltští křesťané si jej „pokřtili“. Zde je prapůvod našich křesťanských svátků, které se slaví jako dva v jednom: svátku všech svatých (slavíme 1.11.) a svátku všech věrných zemřelých (slavíme 2.11.) a dnes ho známe spíš jako Dušičky, nebo v amerikanizované formě jako Halloween. Ale vraťme se ke kořenům. Samhain je čas (nemůžeme ho chápat jako přesných 24 hodin), kdy se otevírá hranice mezi naším světem a světem Jiným. Tajemný čas, kdy brána kamsi je otevřena. Jak tomu rozumět? Jak to uchopit? Co si z toho vzít pro nás teď a tady? Keltové věřili v existenci Jiného světa, světa ideálního, paralelně existujícího se světem naším, do něhož lze občas (ovšem na vlastní nebezpečí) vstoupit. Ohlas této dávné víry se nám zachoval

Pseudo-zbožnost

Po opravdu hodně dlouhé době jsem se ocitla na bohoslužbě „konkurenční“ římskokatolické církve. Bohoslužba to byla pěkná, i když byl všední den a zrovna tady se nekázalo. Co by také mohl člověk očekávat víc na skoro venkově kdesi v kopcích? Místní osazenstvo tvořilo podivnou směs lidí otevřených a lidí, kde jsem si nebyla vlastně jistá, kam je zařadit. Na první pohled se mi jejich prožívání bohoslužby jevilo celkem vzdálené. Šok na mě čekal poté. Už jsem pozapomněla, že lidová tvořivost může proniknout i do prožívání doby po liturgii a že dokáže plodit prapodivné pseudo-liturgické útvary. A tak místní, místo toho, aby se po bohoslužbě radovali z blízkosti Boží, z Božího jemného doteku a z pozvání ke Kristovu stolu, zaklekli a už to jelo! Nemám nic proti Zdrávasu (ač to není můj šálek čaje), ale orodování „za nás hříšné“ mi přišlo jako něco, co se de facto bije s radostí, vděčností a pocitem přijetí, který tak nějak s eucharistií souvisí. To však nebylo vše. Ještě bylo třeba se dovola

Střípky: Rok a den 2

Probouzím se velmi časně. Předjarní, uplakané ráno. Bude mi chvíli trvat, než se rozhýbám k životu, ale to už tak je pár let. Vždycky se těším, až ranní rutina dospěje k bodu „kafe“, protože to už trochu vnímám. Do té doby jedu na autopilota. Teď je tu čas na přemýšlení… Od toho léta, kdy se mi něco možná začalo dostávat pod kůži, se nic nedělo. Tedy… covid zuřil s podzimem dál. Dostihl někdy i mne. Ano, byla to zlomová zkušenost. Možná nějak jinak. Možná jen vědomí, že v těžkých chvílích by nikdo neměl být sám. Nejsem ani charitativní, vlastně ani ukecaný typ. Ale s mnoha lidmi jsem, když mi bylo aspoň trochu dobře, povídala. Co taky v nemocnici dělat, že? Povídání vůbec ne o víře, spíš o nich samých, o jejich úplně obyčejných a strašně všedních, až banálních věcech. Mluvit o víře mám trochu ostych. Víc od chvíle, kdy jsem zažila na vlastní oči situaci, kdy k těžce umírajícímu člověku, zdaleka ne smířenému se situací, napochodoval jistý věřící suverén a zeptal se ho, zda se těší n