Po opravdu hodně dlouhé době jsem se ocitla na bohoslužbě „konkurenční“ římskokatolické církve. Bohoslužba to byla pěkná, i když byl všední den a zrovna tady se nekázalo. Co by také mohl člověk očekávat víc na skoro venkově kdesi v kopcích? Místní osazenstvo tvořilo podivnou směs lidí otevřených a lidí, kde jsem si nebyla vlastně jistá, kam je zařadit. Na první pohled se mi jejich prožívání bohoslužby jevilo celkem vzdálené.
Šok na mě čekal poté. Už jsem pozapomněla, že lidová
tvořivost může proniknout i do prožívání doby po liturgii a že dokáže plodit
prapodivné pseudo-liturgické útvary. A tak místní, místo toho, aby se po bohoslužbě
radovali z blízkosti Boží, z Božího jemného doteku a z pozvání ke
Kristovu stolu, zaklekli a už to jelo! Nemám nic proti Zdrávasu (ač to není můj
šálek čaje), ale orodování „za nás hříšné“ mi přišlo jako něco, co se de facto
bije s radostí, vděčností a pocitem přijetí, který tak nějak s eucharistií
souvisí. To však nebylo vše. Ještě bylo třeba se dovolat archanděla Michaela a
prosit, aby svrhl satana (že to už podle Písma udělal, nějak zrovna tato
modlitba nereflektuje). Poté bylo třeba se ještě modlit za to, aby nás Bůh
uchránil pekelného ohně.
Chrastění a strašení peklem a jistá pomstychtivost, v níž
se modlitebníci tak trochu s gustem ráchali, mne přivedla k přemýšlení.
Zaprvé jsem si říkala, zda nejsem na nějaké jiné planetě. Prožívám eucharistii
jako výsadní, zvláštní okamžik a když končí, tak většinou mlčím a nechávám v sobě
doznívat jednak Boží slovo, jednak mimořádnost a nesamozřejmost okamžiku. A
jednak jsem si kladla otázku, zda ti lidé vůbec vnímali, jak to, co se děje v bohoslužbě,
tak to, co právě odříkávali. Nebo zda už jejich modlitby patřily k bezmyšlenkovitému
folklóru. Ano, někteří se dokonce chovali tak, že je nutno v přesný čas
ještě dodržet přesná gesta.
Nesoudím je. Je mi za ně spíš smutno. Pro jejich podivnou
zbožnost, která je více strachem než radostí. Pro potřebu strašit peklem i v místě
a čase, kam by peklo nemělo mít z principu přístup.
A je mi smutno i za tu část církve, která žene lidi do
bezmyšlenkovité šedi, ukrajuje z možnosti úžasu a údivu, z vnímání krásy
a dobroty Boží. Tento příběh nemá konec… možná se i bude vybavovat, až půjdu
kolem jiných kostelů. Určitě se mi sem tam připomene jako malý vykřičníček.
Bude varováním. Aby se nám nestalo něco podobného. Bude také časem pro přímluvu
za ty, kdo prožívají setkání s Bohem takto podivně.
Komentáře
Okomentovat